Dorena- Nuet

Erik Vandamme    13 maart 2013

Bij het beluisteren van de muziek van Dorena krijgen we steeds een warm en intens tintelend gevoel. Ze brengen dan ook een soort post-rock dat je hart in opperste vervoering brengt. Twinkelende piano klanken, hartverwarmende keyboard en zalvend percussie, het is zo een beetje de rode draad doorheen hun albums. Ook bij hun nieuwste Nuet uitgebracht op Deep Elm Records is dit het geval.

Vanaf de eerste noten word je meegezogen naar een droomwereld, door middel van verzengend mooie klanken. De nummers zijn best lang, sommige dicht tegen de negen minuten. Om de aandacht van het ganse album te kunnen aanhouden moet je heel sterk in je schoenen staan. En dit is nu net waar Dorena altijd goed is in geweest. Elke song geeft je gemoedsrust, een verademing tussen alle gitaar en drumgeweld dat we doorgaans krijgen voorgeschoteld. Niets op tegen uiteraard, maar soms heb je als mens behoefte aan je ziel tot stilte brengen. Net zoals op de vorige platen slaagt Dorena daar met Nuet schijnbaar zonder enige moeite in. En toch is het niet heel de tijd zeemzoetigheid, er zijn voldoende tempowisselingen op deze plaat. Neem nu My Childhood Friend bijvoorbeeld waar Dorena zelfs redelijk stevig uit haalt. Met het combineren van keyboards en percussie drijven ze het tempo op naar een hoogtepunt. In plaats van een rustmoment, krijgen we dus even een uppercut te verwerken die ons wakker schud. Niet dat dit nodig was, maar het zorgt er wel voor dat we genoeg variatie te verwerken krijgen wat op zich nog een extra pluspunt mag genoemd worden. Het gemak waarmee ze dit perfecte kunstwerkje aan de man brengen is gewoon magisch, een waar mirakel om het zo te zeggen. Haast denken we dat er hogere machten aan het werk zijn. Hemels mooie klanken die uit de lucht lijken neer te dalen als dwarrelende sneeuwvlokjes, en je laten meedrijven doorheen de wolken en de fonkelende sterren. Prompt voelen we een allesomvattende vreugde diep vanbinnen. De nummers komen trouwens ook totaal niet langdradig over ondanks de heel lange tijdsduur van dit album.

Dorena komt hun nieuwste album voorstellen op 31 maart op Dunk!festival, Bevergemse Vijvers Zottegem. We zijn er zeker van dat dit ook live een waar genot en hoogtepunt zal worden. Een sterke aanrader voor de post-rock liefhebber die behoefte heeft aan het hart tot rust te brengen.

01. Semper
02. Her Comforting Touch
03. Young Hearts Of Summer