Firewind - Few Against Many

Erik Vandamme    29 juli 2012

Waar Gus de gitartist van  en de band zelf Firewind de tijd blijven vinden is een groot raadsel. Niet alleen was er de drukke tour na  het album Days Of Defiance, maar de  optredens  van Gus als gitarist van Ozzy Osbourne. Of dit nieuwste album Few Against Many even grote ogen zou gooien als zijn voorganger, dat was de vraag. Bij deze onze opinie over dit nieuwe album.

Alvast een aangename verrassing is de samenwerking  met Apocalyptica in het nummer “Edge Of A Dream”.  De zang van Apollo Papathansio klink ook op deze nieuwste schijf  nog steeds  even stevig en robuust als voorheen.  De songs komen  aanstekelijk over  en vormen vaak wordt een muur van geluid zo , eigen aan het powermetal genre, opgetrokken.

In tegenstelling tot zijn voorganger is deze nieuwste schijf net iets harder, maar toch is er plaats voor een ballad  en dit in de vorm van Edge of  A dream, deze klinkt zoals een ballad moet klinken als het ware, je stevig het strot dicht knijpen en een kippenvel moment bezorgen. En toch zijn het de ruige riffs die het meest tot de verbeelding spreken. Er is op dit album duidelijk plaats voor een beetje expermenteren zonder afbreuk te doen aan het gekende geluid van Firewind.

Few Against Many’ is een stuk steviger dan zijn voorgangers, maar zeker niet minder melodisch. Het geluid van Firewind is sterk herkenbaar, mede door de zang. Of ze de euforie van het vorige album kunnen evenaren? Naar mijn mening , net niet maar de doorsnee power metal fan zal nog steeds zijn ding kunnen vinden in deze nieuwste van Firewind, alleen daarom is het dan ook een aanrader.

1. Wall Of Sound
  2. Losing My Mind
  3. Few Against Many