Todtgelichter - Apnoe

Erik Vandamme    2 maart 2013

Het samenbrengen van verschillend muzikale invloeden in een band, dat is in het kort hoe je de sound van Todtgelichter zou kunnen omschrijven. We menen niet enkel Black Metal invloeden te herkennen, ook de zogenaamde 'Female Voices' en zelfs een streepje pure Heavy Metal zijn aanwezig. Een mengelmoes van stijlen komen over ons heen op dit album Apnoe . Het is meteen de sterkte van zowel band als plaat. Dreigende geluiden is wat we globaal horen met als enige rustpunt de zalvende hoge stem van zangeres Marta. Die vredige inbreng wordt brutaal afgebroken door de bulderende grafstem van zanger Tobias. Een mooi voorbeeld van deze vocale samenwerking krijgen we bij Lights of Highways. Hier voel je al dat combineren van muziek genres al. De rode draad is je enerzijds tot een hemelse rust brengen, om je dan prompt naar de diepste kerkers van de hel te verbannen.

We hadden het al over de stemgeluiden, maar uiteraard zou dit speciaal gevoel creëren niet lukken zonder de instrumentale inbreng. Vooral de verzengende en snijdende gitaarpartijen zorgen daarvoor. Net als bij de vocalen gaan ze soms heel diep, tot op het bot, en anderzijds voortkabbelend als een rustige rivier. Apnoe kun je vergelijken met een reis naar zowel de onderwereld als naar het paradijs, noem het een gevecht tussen goed en kwaad, tussen haat en liefde dat hier wordt tentoon gespreid.

Het samenbrengen van twee, naar onze mening, heel verschillende stemmen is een meerwaarde en geeft ons dus dat dubbel positief gevoel waardoor we volledig overtuigd zijn van de kracht van dit album. De één kan niet zonder de ander hebben we de indruk. Was deze plaat enkel afgewerkt geweest met een stemgeluid was het een zoveelste album in een lange rij geworden. Net door de twee stemmen met elkaar te laten vechten als het ware is het net iets heel anders dan we gewoon zijn. Het mag gezegd dat ieder metalfan in gelijk welk sub genre hier zijn ding zal in terug vinden, of toch deze die houden van experimenteel metal met een zekere gothic touch.

1. Embers
  2. Lights of Highways
  3. Beyond Silence