Vandal X - God Knows

Tom V    23 februari 2013

Al bijna 20 jaar lang laat Vandal X op alle mogelijke manieren van zich horen en nog niet zo lang geleden bracht deze noiserock band hun nieuwste album “God Knows” uit. Vandal X bestaat uit 2 Belgische heren, zanger en gitarist Bart Timmermans en drummer Günther Liket. Als we het over Vandal X hebben en er wordt ons gevraagd met wie we ze kunnen vergelijken denk ik onmiddellijk aan Unsane, Helmet enzvoort.

Nadat ze hun zesde album hadden uitgebracht besloot de band om zich nogmaals terug te trekken in het repetitiekot. Toen ze eruit kwamen was ‘God Knows’ geboren onder de vleugels van Niels Hendrix, Fence. Als we de albumhoes bekijken valt mij meteen het roze kleur op. Vermoedelijk ook het enigste dat enigzins wat vriendelijkheid uitstraalt want de skeletten en bloedende heren op de voorkaft voorspellen dat dit album één pot pure snoeiharde noiserock met een hoek af zal worden. Het album start ... Al meteen weten we waar we ons mogen aan verwachten. Het album opent stevig en blijft stevig doorlopen. Een rustig nummertje hoeven we dus niet te verwachten. De band deinst er zelfs niet voor terug om een covertje te plaeren van Front 242. Deze kunnen we terugvinden op, jawel de vierde plaats, getiteld ‘No Shuffle’. Een geslaagde cover die onze haren achteruit laat blazen. Als we de groep even tegen de stroom in willen horen varen dan moeten we shuffelen naar track 7, Murphys Law. Een heerlijk refrein die we zo kunnen meebrullen en waar headbangend Europa lekker loos kan op gaan.

Conclusie: Vandal X is al bijna 20 jaar actief en hoewel sommige albums niet altijd even top waren is dit album het wel. Snoeihard, keihard, onversneden, bloederige noiserock wordt ons om de oren geblazen om vervolgens bij track 12 de luisteraar in het gewisse achter te laten zonder enig greintje zelfrespect. Tijd voor de nek om de recupereren na een show van deze mannen vrees is. Heerlijk gewoon!

Oja een tip: probeer met dit album geen slaap te vatten, het zal je toch niet lukken!