Vexillum - The Bivouac

Erik Vandamme    3 oktober 2012

Vexillum is een Power metal band uit Pisa, je weet wel van die scheve toren, Italië. Nu kan hun muziek niet puur omschreven worden als power metal, er komen ook veel folk metal invloeden in voor en dat bewezen ze reeds op hun debuut album The Wandering Notes.   Niets vernieuwend: “zo zijn er toch zoveel hoor ik jullie al zeggen?”. Dat is wel zo, met dit tweede album The Bivouac slaan ze diezelfde weg in. Een band zoals er zoveel zijn dat moeten we eerlijkheidshalve toegeven. Wij gaven dit album toch een kans.

De inbreng  van keyboards en zelfs viool geven een folk invloed weer die er voor zorgt dat het 'net iets anders klinkt dan de globale power metal. Vooral op Dancing Goddes en The Marketsquare Of Dooley zijn die vioolklanken nadrukkelijk aanwezig. Net de combinatie van beide muziekstijlen is een groot plus punt aan deze plaat.

Toch heeft het album enkele luisterbeurten nodig om echt door te dringen. De mix van stijlen is uiteraard dik in orde maar de vrij lange nummers hebben tijd nodig om te groeien. Daarmee zijn we aan het nadeel gekomen. De  luisteraar die na een keer beluisteren er al de brui aan geeft door de grote hoeveelheid van geluiden die op hem afkomen maakt een fout. Het is beter de schijf even in de kast te laten liggen en hem dan nog eens een kans te geven.

Besluit : Voor de liefhebbers van zowel folk metal als puur power metal is deze dan ook een aanrader,dit ondanks het  'dertien in een dozijn' dat wat blijft hangen. Maar zoals aangegeven, best een leuk plaatje, maar geef het de tijd zou ik zeggen.

01. The Wanderer’s Note

02. Dethrone The Tyrant

03. Dancing Goddess