I Do I Do - Then

Erik Vandamme    5 januari 2013

I Do I Do ontstond in 2004 uit de resten van de formatie Land, die in 2002 de finale van Humo's Rock Rally behaalden. De band bestaat uit Gitarist Stefaan Decroor, Bassist Jonas Tornicourt en drummer Stephan Spriet. Hun gemeenschappelijk ideeën en talenten zorgden al voor heel interessante plaatjes None (2007) en More Light (2010) met Jeff Goddard ( ex-Karate) Als vierde lid. Na dit album viel de groep in alle vriendschap uit elkaar en ging Stefaan Decroor solo verder. Dit resulteerde in Then uitgebracht op cassette in eigen beheer en eind februari 2013 ook digitaal te verkrijgen via het Gentse label Kinky Star.

Het album is opgenomen op een zolderkamer in Gent, en is volledig instrumentaal. De songs zijn ook niet te lang uitgesponnen wat een meerwaarde is aan het geheel, omdat de aandacht daardoor niet verslapt. De rode draad doorheen dit concept is een zweverig gevoel weergeven, zonder te zeer te overdonderen. Echt luid is het niet, maar de gitaar riffs geven je vaak koude rillingen, om dan plots weer zeemzoet te zalven. Hoewel met deze nieuwste plaat komaf wordt gemaakt met het verleden blijven de resten van waar I Do I Do voor stond wel ergens hangen. De experimentele, soms donker en melodische ondertoon die een gevoelig snaar raakt is ook op Then aanwezig.

We hadden het al over het feit dat de songs allemaal redelijk kort zijn. Dit zorgt er voor dat het niet te langdradig begint te worden. Dit wil niet zeggen dat we niet houden van lang uitgesponnen naar postrock ruikende liederen. Maar Stefaan bewijst hier dat instrumentale songs niet bij voorbaat lang moeten zijn. Kort en bonding in elkaar gestoken met een donker tintje van tijd tot tijd werkt ook zo blijkt. De opbouw schippert telkens een beetje tussen de globale indie en post rock toestanden.

Het is echter niet zo dat alles op dezelfde rustige lijn ligt. Er zit genoeg variatie en tempowisseling in de sound, telkens met oog voor experimentele details, die het niveau naar een magische hoogte brengt. De grote sterkte van Then is net dat vertoeven tussen sterk naar de keel grijpende, op het randje van overdonderende, en een zekere intimiteit. Het is echt wonderbaarlijk hoe hij deze allemaal solo in elkaar heeft gebokst, met de beperkte middelen die hij tot zijn beschikking had. Ook dat verdient een extra pluim op zijn hoed.

For all of the wor '

On The Brighter side of the Puster Valley

Alpha