Krisiun - Arise from Blackness

Erik Vandamme    4 december 2012

Met Arise from Blackness, een compilatie met daarop de nummers van de Unmerciful Order-EP en de vier nummers van de Curse of the Evil One-split met Violent Hate ,brengt Krisiun een op het eerste gezicht heel interessant verzamel album uit.

De Brazilaanse band staat bekend om hun brutale uitspattingen, althans zo was het toch in de beginjaren, dat vinden we ook terug op Arise From Blackness . Alleen klinkt het allemaal een beetje rommelig met momenten om de hele tijd te blijven boeien en dat is wel jammer. Uiteraard is de muziek van Krisiun op zich wel heel diep snijdend en overrompelend te noemen, dat is dan ook het pluspunt aan deze CD. De agressie zo eigen aan deze band is overvloedig aanwezig.

De opbouw en remix konden echter beter naar onze mening, het kan toch niet de bedoeling zijn dat de muur van geluiden de sound overstelpen? Dat is hier wel vaak het geval. De brutaliteit die ze uitstralen maakt alles wel goed waardoor we misschien niet kunnen spreken van een meesterwerk, complicaties zijn dat doorgaans zelden, maar wel een leuke verzameling. Wie echter de band pas leert kennen raden we echter eerder debuut uit 1995: Black Force Domain aan. Moesten we deze recensie in cijfers uitdrukken , we zouden het toch een mooie 7/10 geven. Het gaat hem, en laat dit duidelijk zijn, niet om de song keuze. Want die is wel overtuigend en om van te snoepen, maar de technische aankleding kon merkelijk beter.

Kortom : Voor de fans van het eerste uur is dit een heel mooie aanvulling en samenvatting van wat de band al heeft uitgebracht, op zich is dit dus reden genoeg om deze schijf aan te schaffen. Had de productie iets meer hoogstaand geweest hadden we zeker gesproken van een heel degelijke verzamelaar, nu is dit 'net niet' het geval. We houden het dus bij een hebbeding voor de fans om hun collectie compleet te maken.

They Call Me Death
Unmerciful Order
Crosses Toward Hell