Acid King - Beyond Vision (Blues Funeral/ Suburban)

Koen Asaert    7 augustus 2023

De terugkeer van Acid King, een van de grondleggers van stoner/doom en makers van een aantal van de meest monolithische riffs en zwaarste tonen ooit! Acid King is royalty voor stoner doom, en “Beyond Vision” is hun eerste nieuwe album sinds “Middle Of Nowhere, Center of Everywhere” uit 2015.

Opener One Light Second Away begint erg donker en buitenaards. Het lijkt aanvankelijk erg op dark ambient muziek, maar als gitaar en drums invallen blijkt dit toch duidelijk stoner doom. Het enige wat ik een beetje mis op dit instrumenale nummer is de stem van Lori S. Mind’s Eye klinkt zowaar nog psychedelischer en ditmaal krijg toch wat zang te horen. Toegegeven, de tekst is nogal karig en repetitief. Maar dit werk wonderwel op dit hypnotiserend nummer. 90 Seconds voelt alsof je zit te trippen op LSD tijdens Woodstock. Electro Magnetic vangt net als de opener met donkere ambient klanken aan, ditmaal meer industriëler en minder spacy en gaat dan over in klassieke instrumentale stoner. Erg trippy. Het middelzware Destination Psych vormt de aanloop naar de titelsong. Op Beyond Vison krijg ik eindelijk weer wat zang te horen. En dat maakt de trip nog boeiender. Op dit nummer krijgt het trio bovendien versterking van de bas en moog synth van Bryce Shelton. Color Trails blijkt een slepend en erg interessant slotnummer, waarin beide Jasons – Jason Landran (gitaar, keyboards) en Jason Willer(drums) – een vette streep onder hun performance trekken.

Ik ben blij dat ik met enige vertraging dit album kon beluisteren. Dit is alleszins een mooie voorbereiding voor het Alcatraz festival, waar Acid King op vrijdag in La Morgue speelt. Acid King brengt met “Beyond Vision een sterk stoner doom album uit, dat de luisteraar in hogere sferen brengt. De muziek is dus eerder psychedelisch dan zwartgallig. Ik verwacht dan ook dat Acid King live een reis door ruimte, tijd en dimensies biedt. Het enig minpuntje aan het album, is dat het, wat mij betreft, meer zang mocht bevatten.