Eindejaarslijstje 2017: Inge van Nimwegen

Nieuws:Muziek
  Inge van Nimwegen    27 december 2017

Naar goede gewoonte presenteren we ook dit jaar weer eindejaarslijstjes. We hebben het ietwat anders aangepakt en ingekort zodat jullie vlugger mee zijn met onze reporters en fotografen. Lees er hier het relaas van onze reporter Inge van Nimwegen op na.


Alsbeste evenementbezocht ik dit jaar Rock Werchter. Hoe groot mijn liefde voor klein en alternatief ook is, stak Werchter er dit jaar bovenuit door het over de alternatieve boeg te gooien. Naast dat ik op dit festival Lorde een van mijn favoriete albums van 2017 live ten gehore hoorde brengen, was Werchter vanzelfsprekend ook het festival waar zelfs de onbekende namen nog dagelijks grote zalen vullen. Dit jaar was het ook het festival waar Radiohead deed ontroeren en verwonderen, waar Linkin Park een blijvende indruk achterliet en België achteraf gezien afscheid nam van een muzikale held. Het was waar System Of A Down de weide op zijn grondvesten deed schudden en waar Frank Carter met zijn Rattlesnakes nog maar eens bewees een groots frontman in de dop te zijn.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De beste plaat, die vele uren op mijn platenspeler doorbracht, was voor mij het zestiende (ja, echt) album van The Mountain Goats. Dat John Darnielle zich voor ‘Goths’ liet inspireren door muziek van The Cure en Joy Division moge geen verrassing zijn en de duistere thematiek spreekt subtiel doch confronterend door. Melancholie en cynisme gaan hand in hand in dit coming-of-age narratief dat desondanks geen conceptalbum is – slechts losjes verweven verhalen. Hoogtepunten: Rain in Soho en Wear Black.

Hoewel Enter Shikari in 2017 meermaals het continent aandeed, was debeste showvan het jaar wat mij betreft die in TivoliVredenburg (Utrecht, NL) op 12 mei. Dat Enter Shikari een uitmuntende podiumreputatie heeft, moge niets nieuws zijn. Avond na avond, chaos van de bovenste plank. Hun eerste Britse stadiontour in 2016 was een feestje met alles erop en eraan, van flashy graphics tot verrassende EDM remixen in surround sound. Juist daarom was deze tour, in het voorjaar van 2017, zo speciaal. Ter gelegenheid van haar tiende verjaardag werd debuutplaat Take To The Skies in het zonnetje gezet: back to basics, oude favorieten die nog nooit eerder werden gespeeld, maar dan zo goed als ze nooit eerder gehoord waren. Eentje om niet te vergeten.