Signum Regis - The Seal of a New World (Beyond The Storm Productions / Sonic Rendezvous)

Koen Asaert    10 november 2019

De Slowaakse melodieuze power metal band Signum Regis is terug met een nieuwe album "The Seal of a New World"en hun nieuwe zanger Jota Fortinho! Signum Regis bracht in 2008 hun titelloze debuutalbum uit via Locomotive Records en heeft sindsdien vier albums uitgebracht via Ulterium Records en Inner Wound Recordings.

De band heeft de afgelopen 5 jaar ook behoorlijk veel door Europa gereisd en festivals, eenmalige shows en kortere tours gespeeld, vooral in Duitsland, Nederland en Zwitserland, waar ze veel trouwe fans hebben. Op het nieuwe album "The Seal of a New World" vind je alle sonische handelsmerken van de band. Fans kunnen genieten van snelle, melodieuze, heavy, mid tempo, rockende nummers en ook een epische ballad.

Kings Of The Underground is een goede opener en typische powermetal song waarop het goed headbangen en meezingen is (al haal ik niet zo’n hoge noten als zanger Jota Fortinho). Prisoner's Elegy is nog zo’n sterke powermetal nummer met interessante riffs en goede zang. Het aanstekelijke I Always Go All-In zit goed in elkaar. We hebben hierduidelijk te maken met zeer goede muzikanten en een uitstekende zanger, die een song tot leven kunnen brengen.

The City Of God is het eerste nummer dat me eraan herinnert dat Signum Regis een christelijke metalband is, die ook een hemelse boodschap wil verkondigen. Muzikaal is dit een kruising van melodieuze rock met power metal. Het thema van het titelnummer van het album. The Seal of a New World is dat we maar één planeet aarde hebben. Het nummer heeft een sterke start en klinkt als meer traditionele power metal bands. A Memory biedt moderne melodieuze hardrock met catchy keyboardlijntjes en zelfs een passage waarop je wijdbeens enthousiast luchtgitaar kan spelen.

Phantasmagoria een opeenvolging van echte of denkbeeldige beelden zoals die in een droom worden gezien. Let Freedom Ring is een degelijke positieve optimistische christelijke hardrock song met grandioos gitaarspel. De video van het aanstekelijke Never Surrender was het eerste wat ik ooit hoorde en zag van Signum Regis en mij ertoe bracht een review te schrijven over hun album. Een goede binnenkomer voor een tot dan toe voor mij onbekende groep.

Dankzij Fly Away kan ik voor de eerste keer schrijven dat er op een song teveel gitaarkunsten worden vertoond. Shalom is de beloofde epische ballade. Ik ben ook voor vrede, maar die boodschap had men ook op een minder zeemzoetiger manier kunnen brengen. Het nummer heeft wel een groot Eurosong gehalte, dus misschien wordt Signum Regis de Slovaakse inzending van volgend jaar. Scheme Of Lies is een iets bozere melodieuze powermetal song, die zeker niet slecht, maar ook niet super is.

Signum Regis zijn een stel zeer goede muzikanten en een uitstekend zanger die, vanuit een christelijke en positieve insteek en zonder al te prekerig te worden, op "The Seal of a New World" degelijke melodieuze power metal produceren. Het ontbreekt hen echter nog aan echte uitschieters, om zich te onderscheiden van de tientallen andere degelijke power metal bands.

Website / Facebook