Metal De Facto - Imperium Romanum (Rockshots Records)

Koen Asaert    9 november 2019

De band werd eind 2017 gevormd door gitarist Esa Orjatsalo (ex-Dreamtale) en bassist Sami Hinkka (Ensiferum), die tijdens de lange uren in de tourbus van Ensiferum over de diepere betekenissen van power metal filosofeerden. En daarop besloten een nieuwe powermetalband op te richten. De line-up werd snel voltooid met drummer Atte Marttinen (ex-Kivimetsän Druidi), keyboarder Benji Connelly (Everfrost), een tweede gitarist Mikko Salovaara (Leverage) en zanger Mikael Salo (Everfrost). De band belooft "To Make Power Metal Great Again" met hun krachtige geluid en epische concepten, die omgaan met verschillende historische thema's en mythologieën.

Gitarist en oprichter Esa Orjatsalo verklaart: "Zoals onze bandnaam aangeeft, is het pure heavy metal-muziek zoals we het willen, het betekent dat het tijd is om 'Power Metal Great Again' te maken! Dat is waar Metal De Facto om draait. "Imperium Romanum" is een album gemaakt door een enorme power metal-fan voor andere power metal-fans. We wilden het wiel niet alleen opnieuw uitvinden, maar we hebben zeker ook wat nieuw perspectief in de songwriting gebracht. Als ik dit album al op jonge leeftijd had gehoord, zou ik heel enthousiast zijn geweest! ”

Het idee was dat elk album een thema zou hebben gebaseerd op de geschiedenis en mythologie van een bepaald land / cultuur. Het debuutalbum gaat over het Romeinse rijk en de vele bijbehorende verhalen, waargebeurde verhalen en filosofieën. Elk nummer gaat over een ander aspect van dit grootse onderwerp, en hoewel het op zichzelf even plezierig als escapistisch is verhalen te vertellen, gaat men ook dieper in op de verschillende personages en mensen vanuit wiens perspectief de liedjes zijn geschreven.

Met The Conquerer valt Metal De Facto onmiddellijk met de deur in huis met gillende gitaren en een machtige hoge zangstem, voortgestuwd door wild drums en geniepige synths. Legionnaires’ Oath biedt melodieuze powermetal met sterke koorpartijen. Eigenlijk is het een nogal macho en clichématig strijdlied, maar het is zo schitterend gebracht dat we het Metal De Facto graag vergeven. Naturalis Historia is nog zo’n prachtige powermetalsong die ideaal is om te headbangen. Inferno kent een hevig elektronisch begin, maar neemt dan gas terug om dan af en toe nog eens heftig uit te halen. De synths van Benji Connely spelen een sleutelrol op dit nummer.

Bacchanalia blijkt een wild huppelend ding met klassiek aandoende klavecimbelmelodieën, bombastische koorpartijen en meeslepende makkelijk meezingbare refreinen. Echoes In Eternity is een gevoelige breekbare ballade inclusief akoestische gitaren en originele tonen van een fluit. Colosseum of zoals men het zelf zegt in de intro van dit verder instrumentale stuk “Let the games begin”. Wat het sein is voor de muzikanten om hun speelkunsten te demonstreren. Ides Of March kent veel wisselingen en ook Mikael Salo zet zijn stem op een variabele manier in. Kortom, een zeer gevarieerd power metal monster.

The Ascending Of Jupiter gaat over de machtige Romeinse dondergod. Naast het schrijven over de mythologie achter Jupiter, wil Metal De Facto ook onderzoeken hoe goden het leven van de gemiddelde Romeinse burgers beïnvloedden Op dit nummer combineert men de zinderende snelheid en hoge melodieën van power metal met de beukende kracht van traditionele heavy metal. Op Germanicus krijgt Mikael Salo vocale versterking van Maurizio Iacono (Kataklysm, Ex-Deo). Dit is een leuke extra,maar had voor mij niet gehoeven. Verder is dit een typisch power metal nummer met een hoog voltage en een bombastisch gevoel en dus perfect om dit album mee af te sluiten!

Alsof power metal nog niet groots genoeg is, staat hier een band wiens missie het is ‘to make power metal great again’. De power metal op dit ijzersterk debuutalbum van ‘all-star band’ Metal De Facto is alleszins groots, episch en mooi. Missie met vlag en wimpel geslaagd.

Website / Facebook