URIEL – Multiverse (WormHoleDeath)

Koen Asaert    18 oktober 2019

"Multiverse" is het tweede album van de Canadese symphonic melodic death metal-band URIEL na "Remains of Innocence" (2016) en werd opgenomen in The Grid Studios.

URIEL bestaat uit zanger en bassist Philippe Paquette, zangeres en harpspeelster Gaia Guarda, gitarist Dave Hazel, celliste Jessica Ricard en violiste Ariane Paquette.

Long Way Home is een gedurfde melodieuze intro waarop vrouwelijke zang, harp en viool de bovenhand halen. Op Multiverse is het toch even wennen aan de contrasterende stemmen. De typische death metal grunts van Philippe Paquette wedijveren met de zoete stem van Gaia Guarda. Op Mysterious Dancer weet men op mysterieuze wijze death metal te combineren met folk en neoklassieke elementen tot een solide resiltaat. Bij A Thousand Burdens begint de formule wat te vervelen en valt het op dat Gaia nogal ééntonig zingt. Op Follow You is de zang van beide vocalisten dan weer dik in orde en heeft de compositie ook meer spankracht.

Blood Forest ken teen boeiend symfonisch begin, waarop men een blik doodsmetaal opent, en uitgiet over prominente strijkersklanken. Ook op het zeer melodieuze Insight spelen viool en cello naast Gaia’s stem een voortrekkersrol. Op het snelle en stevige War Hammer wordt er op een erg inventieve ‘metal’ manier gebruik gemaakt van de harp en is Gaia’s stem impressionant. Lies is nog zo’n sterke song. In A Heart Underneath wordt het death metal pad volledig verlaten en krijgt men een prachtig gevoelig ingetogen lied voorgeschoteld.

URIEL is een van de zeldzame bands die op geslaagde en overtuigende manier de schoonheid van klassieke muziek en de brutaliteit van metal combineert. Symfonische female fronted metal wordt gecombineerd met melodic death metal en het traditionele rock instrumentarium: gitaar, bas en drums wordt uitgebreid met harp, viool en cello. Het resultaat van deze ongewone kruisbestuiving is even eigenzinnig als uniek.

Facebook / Bandcamp