Wind Rose - Wintersaga (Napalm Records)

Koen Asaert    7 oktober 2019

Wind Rose schrijft geen liedjes, maar smeedt ze op het aambeeld." En ze doet dit met de krachtigste edelmetalen geborgen uit de diepste dwergenmijnen. Het power metal kwintet dat in 2009 in Pisa, Italië begon, is geen onbekende voor de liefhebbers van het genre, dankzij drie goed ontvangen albums en tours met Wintersun, Ensiferum en nog veel meer. Maar nu is hun grote moment in de schijnwerpers gekomen.

Of Iron And Gold is een epische en tegelijkertijd erg frivole soundtrack-achtige intro die beelden oproept van dwergen die vrolijk in de mijnen met pikhouwelen rotsgesteente kapot hakken op zoek naar ijzer en goud. Wintersaga blijkt folky power metal met impressionante zang, superieure snarengepluk, catchy keyboards en donderende drums. Drunken Dwarves is een stevig en flink met dwergenbier bemorst drinklied, waarop je onmogelijk kan stilzitten.

In Diggy Diggy Hole wordt men overspoeld door tribale drums, epische tonen (fluiten, strijkers, hoorns,...), gierende gitaren en vooral vocaal spektakelwerk, dat aanzet tot meezingen. Mine Mine Mine! verheerlijkt in prettige bombastische samenzang het werk in de dwergenmijnen. The Art Of War brengt een verkwikkend strijdlied, dat begint met een mooie keyboardmelodie waarop lagen bas, gitaar, drums en strijkers worden gesmeten.

There And Back Again begint als een filmische ballade, die hier en daar ruw verstoord wordt door hevig geknuppel, om dan te veranderen in een minder filmische maar wel erg epische power metal song. The King Under The Mountain is een wel erg typisch power metal nummer, wat minder typisch is de variabele en superieure (samen)zang. Het verheven heldendicht We Were Warriors wordt gekenmerkt door magistrale koorpartijen, grandioze gitaren, melancholische strijkers en de altijd even sterke zang van Francesco Cavalieri en de zijnen.

“Wintersaga” betekent ongetwijfeld de grote doorbraak van Wind Rose met hun meesterlijk alchemistisch mengsel van makkelijk meezingbare vrolijke drink- en strijdliederen en epische power metal hymnes.

Website / Facebook