Mister Misery - Unalive (Arising Empire)

Koen Asaert    2 oktober 2019

“Unalive” is een verwijzing naar de strijd en emoties die de vier leden van Mister Misery hebben doorstaan waarin dood, de gevangenis, verbanning, drugs en armoede hun deel waren. Ze slaagdeen erin die ervaringen in inspiratie en motivatie om te zetten om hun leven te geven voor wat we nu Mister Misery noemen.

Na een korte intro van een Wals op een oude grammofoonplaat, walst Mister Misery met het uiterst catchy The Blood Waltz op weergalioze wijze over je heen. De song doet me wat aan Deathstars denken. De belangrijke boodschap van de song gaat over depressive en geestelijke gezondheid end at zelfmoord nooit de oplossing is. You And I lijkt op een kruising tussen death metal, Babymetal en sleazerock, met een meeslepend nummer tot gevolg. Tell Me How is een serieuze kandidaat voor een single en mengt traditionele heavy metal met moderne genre-overschrijdende gothic georiënteerde klanken.

De ghoulish rock song My Ghost ademt gewoon Halloween uit, met invloeden van The Nightmare Before Christmas, oude series zoals The Addams Family en shockrockers à la Wednesday 13. Legion is een rechttoe rechtaan heavy metal song met prettig in het oor liggende refreinen. In Dead Valentine worden shockrock en gothic metal elementen met metalcore invloeden vermengd. Titelsong Alive is een gotisch getinte heavy metal hit in wording.

Rebels Calling is nog zo’n catchy track waar 80ies heavy metal gekruid wordt met moderne toetsen en blijkt net zoals Alive een lijflied van Mister Misery. In dat rijtje hoort ook Stronger, een sterk hardrocknummer dat fans van Alice Cooper zeker zal aanspreken. In Live While You Can roept de band op de dag te plukken en te genieten hoe donker de periode ook is, die je doormaakt.

De jonge Zweedse band, Mister Misery is de nieuwste sensatie in zowel de metal- als de gothic scene en levert met "Unalive" een ijzersterk debuutalbum af waarin op een erg theatrale en soms choquerende manier traditionele heavy metal en hardrock met een moderne gotische elementen worden vermengd. Ideaal luistervoer voor fans van Marilyn Manson, Lordi, Alice Cooper, Deathstars, Wednesday 13, ….

Website / Facebook