Astralium - Land Of Eternal Dreams (Rockshots Records / Plastic Head / Bertus)

Koen Asaert    29 september 2019

Astralium is een Italiaanse symfonische metalband gevormd in 2014 door sopraan Roberta Pappalardo en bassist Giuseppe Pappalardo. Ze kregen versterking van Salvo Grasso (drums en mannelijke vocalen) en gitarist Emanuele Alessandro. In 2017 begonnen ze te werken aan hun debuutalbum. "Land Of Eternal Dreams" is een conceptrelease over dromen en het astrale universum, maar ook de fantasiewereld die leeft in ons. Het is een innerlijke reis door denkbeeldige verhalen over mythen en legendes uit het verleden.

De intro Remembrance, gecomponeerd door Agitano Reitano, klinkt als symfonische filmmuziek met mooie koorpartijen die zich naadloos verweven met het volgende nummer The Journey, dat op enkele Engelse uitspraakfouten na een haast perfect symfonische metalnummer is. Op het sterke Rising Waves From The Ocean horen we naast de aantrekkelijke stem van Roberta Pappalardo ook een aangename vocale bijdrage van Tommy Johansson (Sabaton, Majestica).

Op het hoogstaande bombastische My Life Is My Eternity blijkt dat drummer Salvo Grasso ook een goede zangstem heeft., al kan die niet tippen aan die van Roberta. In het prachtig georkestreerde Whisper In The Silence geeft Jo Lombardo (Ancestral, ex-Metatrone) op degelijke wijze vocaal weerwerk aan Roberta’s magistrale stem. Hope Is Gone heeft heerlijke koorpartijen, gierende gitaren en nog veel meer, maar helaas ook een overdosis aan sentimentaliteit

Breath Of My Soul is een pakkende tranenplengende ballade met de noodzakelijke piano en strijkers, naast bas, gitaar en drums. A Dream’s Elegy charmeert met catchy koorpartijen, filmische symfonische elementen en natuurlijk door Roberta’s stem maar blinkt niet uit in originaliteit. In Seven Seas, Seven Winds wisselt Roberta’s sopraanstem van tamelijk lag en zacht naar hoog en krachtig. Bovendien wordt het vocaal nog interessanter door de grunts van Adam Cook (A Hill To Die Upon). Verder is dit zoals de meeste songs op dit album een uitstekend symfonisch metalnummer die fans van Nightwish, Rhapsody Of Fire, Kamelot, Epica en Stratovarius zeker zal bevallen.

Ethereal Voices From The Forest , een compositie van Agitano Reitano, is geen metal maar wel bijzonder mooi en doet me aan het oeuvre van Lisa Gerrard (Dead Can Dance, ....) denken. The World Of Unknown serveert energetische symfonische rock met een bijzonder geslaagd opera-intermezzo (met Agatino Reitano als mannelijke stem). Op het symfonisch metal pareltje Hidden Conspiracy doet Salvo Grasso weer een goede job als zanger in duet met Roberta. Davide Bruno (Metatrone, NefeshCore) zorgt met zijn growls voor een ruw randje.

Astralium heeft me positief verrast met een sterk debuutalbum. "Land Of Eternal Dreams is gelaagd, zeer goed geproduceerd en erg sfeervol, waardoor het zich onderscheidt van veel andere symfonische metalbands die er tegenwoordig zijn. De mooie straffe stem van Roberta Pappalardo past echt bij het geluid van de band, die gekenmerkt wordt door geweldige melodieën vermengd met filmische, symfonische en klassieke muziek, samen met metal-gitaarriffs en epische koren. Een luistertip voor wie van symfonische metal met vrouwelijke vocalen houdt.