Zweite Jugend – Elektronische Körpermusik (Brandsatz Records)

Koen Asaert    24 september 2019

Zweite Jugend bestaat uit twee bedrijvige personen: Marcel Lüke (drums) en Eli van Vegas (zang, sequences). Marcel speelt ook met Jäger 90 en Hätzer en is een permanent lid van Combat Company. Eli is oprichter en permanent lid van Combat Company, trafo21 en vroeger Medien.Krebs.Therapie. Alsof dat nog niet genoeg is zijn beide ook nog in ander muzikale projecten actief.

Het eerste wat me invalt bij opener Flucht von der Erde is D.A.F. (Deutsch Amerikanische Freundschaft), die u als lezer wellicht wel kent van hun überhit “Der Mussolini”. Het karakteristieke D.A.F.-geluid – meer bepaald het geluid van een live optreden van D.A.F. - hoor je ook op dit tweede album van Zweite Jugend. Ook Kriegergen ademt die old school jaren 80 EBM-sound uit die zowel aan D.A.F. als aan vroege Front 242 doet denken. Zanger Eli van Vegas heeft een stem die ideaal bij dit retro-geluid past. Bovendien zijn de roep-passages waarop hij vocale versterking krijgt van drummer Marcel Lüke uiterst geslaagd. Op Falsche Freunde is het onmogelijk stil te zitten door het catchy contrast van boze lyrics en vrolijke sequences, aangedreven door een verslavend drumgeluid.

Elektronische Körpermusik klinkt alsof het uit de pioniersdagen van de Electronic Body Music komt. Door het gebruik van het Duits en de zangstijl van Eli van Vegas, die sterk lijkt op die van Gabi Delgado komen we ook hier weer bij D.A.F. terecht. Na een mysterieuze Intro voert ook Die Ganze Nacht ons terug naar de betere elektronische muziek van de jaren 80. Weisses Rauschen blijkt een ontklede Duitse versie van Nitzer Ebb. Leah und Alissa is lekker voortkabbelende met EBM gekruide electropop, die je lekker kan meezingen. Bekijk ook eens de bijhorende video.

Alte Schule is een springerige old-school electro liefdeslied die het goed kan doen op de dansvloer. De stomende electrotrack Alles wie immer schakelt een versnelling hoger en blinkt uit door pessimistische, doch goed meezingbare, teksten. De beat op Heile Welt lijkt zo, op een vertraagde versie van ‘Happiness’ van Front 242 en tekstueel gaat het erom dat ‘es gut geht’ enzo, dat dit wel een dikke knipoog naar de Belgische EBM-meesters moet zijn. Kontronym, een wereld van tegengestelden, tenslotte is een traag nummer en komt daardoor nog harder aan.

Het dynamisch duo van Zweite Jugend verrast met minimalstische old-school EBM, die heel erg aansluit bij het werk van D.A.F. Dit is een album dat zowel rabiate EBM-fans als new-wave liefhebbers in het algemeen kan aanspreken.

Website / Facebook