Freedom Call - M.E.T.A.L. (Steamhammer / SPV / Suburban)

Koen Asaert    13 september 2019

Freedom Call viert met “M.E.T.A.L.” haar 20ste verjaardag en 10de studioalbum. Sinds hun debuut in 1999 staat de band uit Zuid-Duitsland garant voor hymnische melodieuze metal, drijvende grooves en optimistische teksten. "M.E.T.A.L.” komt in verschillende configuraties uit: als een DigiPak CD, als een dubbel vinylalbum, in digitale vorm en als een beperkte boxset inclusief houder voor mobiele telefoon, poster, handtekeningkaart, sticker en een kleine speelkaart. De betekenis van de "life joker" -kaart, die zich in een thematische context bevindt met het nummer "The Ace Of The Unicorn", legt Chris Bay gedetailleerd uit in het booklet.

Het album begint met het uiterst catchy 111 (The Number Of The Angels) . 111 is het aantal engelen in de westerse esoterie, en het speelt ook een belangrijke rol in Chris Bay’s leven. Hij kom het constant tegen, of het nu het nummer van zijn hotelkamer is, een bonnetje in de supermarkt of zelfs zijjn geboortedatum. Daarom gelooft hij dat hij een 'één'-persoon is, wat ook betekent dat hij een' licht persoon 'is. Dit sterk staaltje van numerologie blinkt uit door zijn schitterende gitaar- en koorpartijen. Er steekt zelfs een stukje ‘Galileo’ van Bohemian Rhapsody van Queen tussen. Spirit Of Daedalus is nog zo’n aanstekelijke power-metalnummer dat erop lost stormt met hier en daar een typisch oosters aandoend gitaarmelodietje. De superieure, meeslepende hymne M.E.T.A.L. begint met een strak synth-achtig geluid, donderende drums en samenzang. Al snel is het onmogelijk om stil te zitten en niet mee te zingen op deze Manowar-eske klassieker in wording.

Het zeer vrolijk aandoende The Ace Of The Unicorn is ideaal om de nekspieren te bewegen. Het sterke single-waardige Sail Away lijkt op het eerste zicht een leuk zeemans- of zelfs piratenlied, maar als je beter luistert; lijkt het nummer erg filosofisch ingesteld en zelfs zwartgallig te eindigen. Fly With Us blijkt een meesterlijk begeesterend hoopgevend metal marslied, dat het live zeer goed moet doen. Op het in speelvreugde badende One Step into Wonderland groeit de hoop en het plezier zelfs nog meer.

Days Of Glory, een typische powermetalsong, lijkt te gaan over een intertemporele en intergalactische krijger. Maar eigenlijk doet dit er niet toe. Belangrijk is dat je het refrein kunt meezingen dat toepasselijk eindigt met ‘Freedom calls’. Op het Wheel OF Time is er geen tijd om uit te rusten. Deze song rukt je aan de haren omhoog en zet je aan tot headbangen en zingen. Ronin raast voorbij als een hogesnelheidstrein waarop een wild feestje is losgebarsten. Op Sole Survivor tenslotte gaat het feestje verder op de tonen van een krachtige folky fantasy-metal nummer.

Na 20 jaar weten de meeste metalheads wel wat ze kunnen verwachten van Freedom Call, vooral als men fan is van de melodieuze metal of power metal-genres. Op hun tiende studioalbum “M.E.T.A.L.” blinken Freedom Call uit door puur, onvervalst enthousiasme, grote compositorische vaardigheden, sterke refreinen, vocale harmonieën, veel grandioos gitaarwerk en een echt gevoel van plezier en positiviteit.