Reload 2019 . - Sulingen (D) - 23 & 24/08/2019 - Dag 2

Erwin Poppe    31 augustus 2019

Tijd voor Dag 2 van Reload Festival in Sulingen en wederom start de eerste band om 11u20 en waren we er als de eerste bij.

SETYØURSAILS

Voor het weinig publiek die toch reeds vroeg aanwezig was mag ’SETYØURSAILS’ dag 2 van het Reload festival openen. Zangeres Jules laat het zeker niet aan haar hart komen en staat zeker haar mannetje want deze jonge band gaat er volledig voor en wat een stem heeft ze. In het genre hardcore die ze brengen kan men dit zeker niet slecht vinden, als opener kan dit wel tellen.

EYES SET TO KILL

De weide is stilaan aan het wakker worden, de zon is ook terug van de partij wanneer de post-hardcore/metalcore band uit Phoenix Arizona met zangeres/gitarist Alexia Rodriguez er aan begint. En wat kan ik zeggen de vrouwen zijn sterk vertegenwoordigt vandaag. Haar zus Anissa speelde ook in de band als bassist maar heeft ondertussen de band verlaten en dit in 2016. Gitarist AJ Bartholomew zingt ook soms een nummer maar dan met een grunt stem terwijl zangeres Alexia eerder een clean stem gebruikt wat zorgt voor een mix in de muziek.

JINJER

'JINJER' werd op een luid applaus onthaald en toen barste de hel los want Tetiana schreeuwt de longen uit haar lijf wanneer ze de eerste noot zette. Deze band met Oekraïnse roots heeft als lead vocals Tetiana die zowel clean als grunt voor haar rekening neemt. De mix van up tempo, melodieuze en de stevige riffs die ze brengen maakt het eigenlijk kompleet. In januari dit jaar brachten ze nog een nieuw album uit ‘Micro’ die zeer goed onthaald is door de menigte in de weide.

MASSENDEFEKT

Deze Duitse band brengen punk op hun eigen manier want de teksten zijn wel in het Duits. Een pure punk rock band maar zoals de naam al doet vermoeden zijn het Duitsers en ze zingen ook in het duits. Aan het publiek te zien zijn deze heren hier heel erg gegeerdals je het publiek hoofd maar op gebied van beweging zit er niet veel in. Wanneer ze aan een nieuw nummer beginnen, heb je het gevoel van ja ze gaan er volledig voor gaan maar niet dus, de suspenS is er niet echt. Spreekt mij niet erg aan. Dan kwam de cover van Pennywise met het nummer Bro Hymn, goeS gebracht maar jammer in het Duits, je zou nu denken dat ze dit nummer toch in het Engels zouden brengen.

WALLS OF JERICHO

Reload is vandaag of beter gezegd dit jaar into female front vocals, niet slecht want het zijn één voor één bands die reeds gespeeld hebben die er best mogen zijn. De metalcore band uit Detroit, 'Walls of Jericho' heeft hun debuut ‘A Day And A Thousand Years’ uitgebracht in 1999, daarna werden ze snel ontdekt door Trustkill records. De zang wordt verzorgd door zangeres Candace Kucsulain. Dit komt weinig voor in de het metalcore genre, word gezegd maar ik moet dit toch even nuanceren na wat ik vandaag al gezien en gehoord heb. Aan energie heeft deze band zeker geen gebrek. Zangeres Candace heeft dit dan ook door aan het publiek, die ondanks de hitte gewoon blijven meedoen.

EMIL BULLS

De Duitse metalcore band 'Emil Bulls' is ontstaan in 1995 en heeft zijn naam te danken aan een kinderfilm. De zanger krijgt ook geregeld odersteuning in het zingen van bepaalde nummers door de andere bandleden. Bij het voorlaatste nummer stopten ze opeens met spelen en het publiek bleef gewoon door zingen,. Prachtig om te zien hoe de hele weide meedeed. Goed ingespeeld op elkaar brengen ze een variatie aan nummers. Muzikaal zeer sterk.

BURY TOMORROW

De Britse band ‘Bury Tomorrow’ kan het niet laten ondanks de hitte om het publiek toch te laten jumpen en een circle pit te maken. het publiek gaat er volledig in mee. Hoe zot ben je dan? zou ik zeggen. Nu het is duidelijk dat ze zich amuseren, dat is het belangrijkste en ook tof voor de band natuurlijk. Ze brengen metalcore in een strak gespeelde versie waarbij zang zowel clean als grunt gebracht wordt. Dit zorgt voor een mix in de nummers. Ze smijten zich volledig en het tempo dat ze de nummers brengen is heftig.

AGNOSTIC FRONT

Old skooler dan 'Agnostic Front' gaan we vandaag niet krijgen op het Reload festival. Wanneer de intro ‘The Bad and The Ugly’ begint, zijn we vertrokken voor het komend drie kwartier. De hardcore punk-metalband is opgericht is in 1982 door Vinnie Stigma en Roger Miret die toen het debuut album ’Victim in Pain’ hebben uitgebracht. Altijd leuk om deze band te zien, maar ze blijven in hun jaren lange patroon hangen, waardoor het een beetje ééntonig wordt.

WHILE SHE SLEEPS

Pas in 2010 breekt ‘While She Sleeps’ door met hun album ‘North Stands For Nothing’. Daarna bestookt de band uit Sheffield de Britse metalcore-scene. Sindsdien is de band zichzelf blijven ontwikkelen en zijn ze inmiddels een gevestigde waarde. Het recente album ‘So What’ is in maart dit jaar uitgekomen en bevestigt ook het harde werk van deze jongens. ‘So What’ is de opvolger van het in 2017 verschenen ‘You Are We’. Op deze plaat staat onder meer de hit ‘Silence Speaks’. Voor dit nummer gingen de heren een samenwerking aan met Oli Sykes, de leadzanger van ‘Bring Me The Horizon’.

CLAWFINGER

De traditionele intro van ‘Goldfinger’, je weet wel van de gelijknamige ‘Bond-film’ maar dan een beetje aangepast naar ‘Clawfinger’ was een feit. Alles werd weer wat opgefrist van toen wij ze voor het eerst zagen op ‘Dynamo Open Air’ in de jaren ‘90. Het album ‘Deaf Dumb Blind’ werd toen door het grote publiek zeer goed onthaald. Ze brachten een mix aan nummers waaronder ‘Nigger’, ‘Biggest & The Best’, ‘The Truth’, enz...... Wat opvalt is dat ze het zeker nog kunnen en het publiek nog meekrijgen in hun energieke performance.

HATEBREED

Reload festival wisselt blijkbaar graag eens af en zo is het nu de beurt aan de hardcoreband uit Connecticut, 'Hatebreed'. Jamey Jasta is tevens ook de zanger/frontman van de sludgemetal band ‘Kingdom of Sorrow’ en zijn eigen band 'Jasta' die hier vorig jaar te gast was. Het publiek is er volledig klaar voor als 'Hatebreed' er aan begint en deze mannen weten wat ze met zo’n publiek moeten aanvangen. Zanger Jamey Jasta is een echte entertainer. En het mag gezegd worden/ ze krijgen het publiek goed mee. Er word dan ook uitbundig mee gebruld op elk nummer.

BULLET FOR MY VALENTINE

De afsluiter van Reload festival 2019 is een feit en dit gebeurt met de uit Wales komende metalcoreband ‘Bullet for My Valentine’. Wanneer ze aan de set beginnen is de avond al goed gevallen, waardoor de belichting helemaal tot ze recht komt. Vanaf de eerste noot is het er boenk op, het publiek is nog degelijk wakker. Want ze zingen allemaal luid keels mee en zijn super enthousiast. Muzikaal, zang,... alles zit goed en je hoort ook, dat deze mannen goed op elkaar ingespeeld zijn.  Dit is zeker een band die ik nog eens terug wil zien, want dit is een band die live heel sterk staat op het podium.

Tot slot willen we cocluderen dat het metalcore genre dit jaar zeker sterk aanwezig was en vooral de metalcore bands met een female-front waren prominent aanwezig. Het mooie weer, a bunch of good bands en een fris pintje was zeker een meevaller voor het publiek. In de persconferentie werd meegedeeld dat de 15de editie van Reload volgende jaar een weekend vroeger door gaat, namelijk van 13 augustus tot 15 augustus 2020,  zodat ze bands kunnen delen met Summerbreeze.