Tchornobog – Tchornobog (Lupus Lounge/ Prophecy Productions)

Koen Asaert    10 augustus 2019

Tchornobog is Oekraïens voor “Zwarte God”, een Slavische mythologische figuur die vaak geassocieerd wordt met duisternis, dood en het kwade. Tchornobog is een toepasselijke naam voor het project van Markov Soroka, een naar de VS uitgeweken Oekraïener, die zich ook bezig houdt met Aureole en Drown. Soroka heeft acht jaar aan het album geschreven, vooraleer hij het releasede in 2017. Het album kreeg enkele lovende reviews, bleef toch vooral een verborgen parel in de underground death/black metal scene.
Door een platencontract met Lupus Lounge / Prophecy Productions, krijgt "Tchornobog" een wereldwijde rerelease als een gatefold 2LP (zwart en rood, remastered for vinyl) en Digipak CD.

The Vomiting Tchornobog [Slithering Gods of Cognitive Dissonance] is een serieuze brok melodieuze herrie met doom, sludge, snelle black-metal en ultratrage deathmetal elementen van zo’n 20 minuten lang. Het voelt hypnotiserend, ritualistisch en nachtmerrie-achtig aan. En dit zal ook wel zo de bedoeling zijn. Mooi, maar toch erg verontrustend. Hallucinatory Black Breath of Possesion [Mountain-Eye Amalgamation] duurt slechts 12 minuten maar lijkt op een eeuwenlange trip door de duisternis. Het klinkt overigens net als het vorige nummer alsof er een volledige band aan het spelen is, wat toch een compliment is voor een solo-project. Op het bezwerende Non-Existence's Warmth [Infinite Natality Psychosis] wordt wat gas terug genomen en hoor ik zowaar een saxofoon. Wat toch een uniek gegeven is in de black(end)-metal. Miischien valt deze song nog het best te omschrijven als post-black-metal. Het is alleszins niet minder hypnotisch en betoverend. Here, At The Disposition of Time [Inverting A Solar Giant] begint broeierig alsof er een warmte-onweer op komst is. De stemmen van de boze luchtgeesten verheffen zich. Een streepje saxofoon symboliseert de stilte voor de storm, die dan vervolgens in alle hevigheid losbarst. Kortom, een meer dan geslaagd nummer.

Tchornobog maakt extreme pekzwarte underground muziek die niet voor iedereen is weggelegd. Deze muziek is beangstigend, benauwend en verontrustend, maar tegelijkertijd ook mooi en melodieus. Een aanrader voor wie houdt van lange nachtmerrie-achtige soundscapes.

Bestellen kun je via deze link.

Facebook / Bandcamp