Meager Benefits – Crawling (Solange endormie Records)

Koen Asaert    21 juni 2019

“Crawling” is het derde album van Meager Benefits , de éénmansband van Théo Parlier uit Lyon. Meager Benefits belooft een fijn staaltje van DIY-attitude resulterend in intense cold-wave met hypnotiserende half –herkenbare riffs en loops.

She Ran Away is dromerige post-punk, dat gekenmerkt wordt door het contrast van etherische klanken en zenuwachtig gedrum. No Regrets dat doet denken aan Bauhaus sleept je door donkere steegjes en langs een nachtelijke rivier. Settling Down biedt verontrustende minimalistische cold wave met de kracht om je in een trance te brengen. Titelsong Crawling ademt de sfeer van de jaren 80 uit met uiterst langzame ritmes en een hypnotiserend kaal geluid.

Moans klinkt alsof het moeizaam diep uit de ondergrond langs oude leidingen en ventilatieschachten naar boven klimt. Op Intermission lijkt het alsof men Joy Division in slow-motion afspeelt. Wet Blanket is spacy minimal post-punk in hogere sferen. Op River lijkt het wel alsof het gaat over de rivier Hades aangezien deze song uiterst deprimerend en zwartgallig klinkt. Bij Silhouette moet ik heel sterk denken aan The Cure. Denk de zang van Théo Parlier weg, en zet die van Robert Smith erop en je hebt een geniaal The Cure nummer. Misfortune is een mooie maar allerminst opbeurende song. Bij Isolation druipt de eenzaamheid ervan af. In dit lekker lang hypnotiserend nummer zou je jezelf kunnen verliezen.

“Crawling” van Meager Benefits is een meer dan verdienstelijke goed gemaakte duistere hypnotiserende minimalistische post-punk plaat. Een aanrader voor liefhebbers van het genre.