Bokassa – Crimson Riders (MVKA)

Koen Asaert    19 mei 2019

Het gaat de Noorse band Bokassa voor de wind. Hun debuutalbum "Divide & Conquer" werd overal met veel lof ontvangen. Bovendien gaan deze heren de zomer van hun leven tegemoet als support van Metallica. Zo spelen ze o.a. op zondag 16 juni in het Koning Boudewijn Stadion te Brussel. Op 21 juni laat de band het album “Crimson Riders” op de wereld los.

Metallica drummer Lars Ulrich had het volgende te zeggen over Bokassa in een interview met Kerrang in januari 2019: Bokassa are incredibly fucking good. The songs they write, their whole energy and vibe is such a breath of fresh air. When I heard their music a year ago, they blew my head off. Getting a chance to introduce them to a wider audience is going to be super cool."

Naar eigen zeggen, vermengen Bokassa stoner rock riffs en groove met de energie en volatiliteit van punk en hardcore, tot hun eigen stijl van stoner punk. Bokassa nam “Crimson Riders” op in Trondheims Brygga Studio in samenwerking met Yngve Andersen (Blood Command). Simon Jackman tekende verantwoordelijk voor de mixing terwijl de mastering in handen was van de legendarische Brian ‘Big Bass’ Gardener.

De negen nummers draaien om zowat alles gaande van sektes, religie en grenspatrouilles tot bier drinkende anti-helden en onsterfelijke ruimtepiraten. En nog volgens de band mag de luisteraar zich stilistisch ook aan vanalles verwachten: van klassiek stoner-punk, groovy desert rock en snelle thrash metal tot hardcore-gerichte meezingers.

Brologue ilijkt op in slow motion afgespeelde thrash metal. Charmed & Extremely Treacherous is een goed voorbeeld van de beloofde fusie van stoner rock riffs en punk en hardcore. Vultures klinkt als een poppy punky feelgood heavy rock song, terwijl dit tekstueel toch een donkere serieuze song is. Mouthbreathers Inc. is geschreven vanuit het perspectief van een dictator of sekteleider wanneer alles fout begin te lopen – wat het uiteindelijk altijd doet. Dit is uiterst prettig in het oor liggende heavy rock ‘n‘ roll met sterke invloeden van punk en hardcore, dat het wel eens zeer goed zou kunnen doen in de Afrekening op Studio Brussel. Wrath is love is meer hardcore-gericht al schaven de poppy sing-along–refreinen de ruwe kantjes er iets teveel af.

Crimson Riders heeft een gitaarintro dat van Metallica zou kunnen zijn en serveert fijnversneden thrash metal van de hoogste plank gekruid met hardcore-elementen. Helaas duurt het nummer slechts 2 minuten waardoor het voor je het beseft al voorbij is en je indruk krijgt dat dit nummer onafgewerkt is. Captain Cold One biedt een synthese van aanstekelijke punkrock, hardcore en rapcore. Dit zou wel eens de volgende single kunnen worden. Blunt Force Karma geeft de ideale hardcore-energie af voor een stagedive orgie. Immortal Space Pirate 2: The Last Shredi kent een zeer mooie intro en ontwikkelt zich tot een ietwat bevreemdende maar heel erg aanstekelijke potpourri van hardcore, thrash metal en piratenliederen.

Als Bokassa live zo goed zijn als op plaat dan verdienen ze het om in het voorprogramma van Metallica te spelen. Ook al kan ik me voorstellen dat bepaalde Metallica-fans hun neus ophalen voor Bokassa, wegens te punk en hardcore.
Alleszins toont Bokassa met “Crimson Riders” dat ze zich stilistisch niet in één bepaald hokje laten stoppen. “Crimson Riders” is een zeer sterk album, dat meer dan één single-waardig nummer bevat en het zeer goed kan doen bij fans van zowel punk, hardcore en heavy metal.

Facebook / Youtube