Various Artists – Underground Wave Volume 6 (Walhalla Records)

Koen Asaert    9 mei 2019

Het toonaangevende Belgische re-release label Walhalla Records dat gespecialiseerd is in minimal synth lost weeral een zeer interessante LP. In navolging van de onvolprezen – én uitverkochte – Underground Wave reeks waarvan reeds 5 albums verschenen is er nu Volume 6 met Belgische bands zoals Onderbronders, White House White, Spleen, Tangible Joy, Blitzzega … en met internationale bijdragen van o.m. Hades uit Brazilië en SS20 uit Frankrijk. Wederom een schat aan uiterst zeldzaam en nooit eerder uitgebracht materiaal, diep geworteld in de elektronische jaren 80. De eerste 100 exemplaren bevatten overigens een extra insert en zijn gesigneerd door de artiesten!

SS20 – Nichts Verstanden een Franse band die in het Duits zingt en dat nog goed doet ook is een zeldzame parel. Alleen al daarom verdient SS20 met haar kille darkwave een plaatsje op deze kwaliteitscompilatie. Bij Commercial Term – We All Fight ervaren we hol klinkende electrowave met een metalige nasmaak en een uiterst minimalistische teksten van de hand van Daniel Svraka . Spleen – Beat Love Affairs is een louter instrumentale aanstekelijke track van het side-project Spleen van Filip Maes die nogal veel bezig was met 3 Korg-synths en 1 Roland synthesizer. Bij Sex Bizarre – Coolcab speelt een mysterieuze band een instrumentale track met een zekere tristesse, maar ook met een soort broeierigheid die niet zou misstaan in een hete discotheek. White House White – Your Screen toont een bedrijvig synthesizer-duo die opent met glaciale electro-geluiden om dan een lekker zware beat te laten invallen.Tel daarbovenop nog de redelijk aangename stem en je krijgt een super resultaat. War Tempo – Open Your Eyes op de insert kun je lezen dat War Tempo ook wat connecties heeft met Nitzer Ebb en Front 242.  Maar War Tempo toont op dit kwalitatief catchy klapnummer toch dat het een eigen stijl heeft.

Victor Hublot – Sans Titre 2 is een experiment met primitieve synthgeluiden dat ondanks het speels karakter blijft boeien. Onderbronders – Carry The Flag komt uit een cassette van 1984, ingespeeld door een echte band. Ik ben vooral onder de indruk van het Engels van de zanger. Tangible Joy – Synchronize is vrolijk klinkende synthpop. De productie is op zijn minst nogal ruw te noemen, maar de song biedt met zijn vrolijke lichtheid tegengewicht aan de vele duistere klanken op dit album. Met Metal Thought – Easy Touch On Silky Skin ontdekken we een origineel geluid dat we veel meer associëren met metalen prikkels en gedachten dan met zachte zijde-achtige huid. Hades – Morbid Action 2016 biedt een Braziliaanse mix van darkwave en synthgoth van hoge kwaliteit. Blitzzega – Ilona Marchesi uit Blittzegas derde album “Bjorn Erikkson’s Highlight Reel” is hypnotiserende proto- new beat.

Het beluisteren van de “Underground Wave Volume 6” LP is als het nemen van de teletijdmachine naar een undergroundclub met een plakkerige dansvloer en karige belichting in de jaren 80. Zo stel ik me het althans voor want ik ben net te jong om undergroundclubs in de jaren 80 meegemaakt te hebben. Hoe dan ook is “Underground Wave Volume 6” een kwaliteitscompilatie van uiterst interessante minimal synthwave uit de jaren 80. Bedankt Walhalla Records voor het opgraven en uitbrengen van deze muzikale edelmetalen.

Website / Facebook