The Nealions, Mother en Lethal Injury – Elysée, Oostende (26/04/2019)

Koen Asaert    27 april 2019

Op vrijdag 26 april 2019 zette Poppunt samen met Muziekclub De Zwerver in het kader van Lokale Helden enkele Oostendse bands in de spotlights. De keuze viel op The Nealions, Mother en Lethal Injury.

Opener van dienst waren The Nealions met synth-ondersteunde instrumentale grooverock. Het samenspel van gitaar, synthesizer, bas en drums, zorgde voor een originele cocktail met elementen van postrock, psychedelica en stoner. Bij The Nealions was het genieten van de hypnotische, dan weer dromerige, maar vooral rockende rituele muziek.

Facebook

Mother is een vrij nieuwe postmetalband rond de broers Toon (drums) en Tuur (gitaar, zang) Soete. Ik zag ze al aan het werk op hun try-out in jeugdhuis OHK, toen met Lynn Claus op bas.Ditmaal was Lynn Claus vervangen door een invallende ervaren bassist. De setlist van Mother is redelijk uniek daar die slechts uit 1 nummer bestaat. Maar het is dan ook een heel lang nummer met posmetal, doom en sludge-invloeden en het vertelt het verhaal van innerlijke strijd, twijfels en mislukking. Het optreden was allesbehalve een mislukking. Mother gaf een prachtig concert, beter dan op de try-out. Ongetwijfeld zullen we nog veel van Mother en haar meeslepende hypnotische postmetal horen.

Facebook

Afsluiten deden we met Lethal Injury. Deze jonge, talentvolle thrash metal band bestaat uit Josha Pylyser (bas), Dennis Wyffels (gitaar en songwriting), Kevin 'Rambo' Van Eeckhoutte (vocals), Jonjo Hardy (gitaar) en Arthur Loobuyck (Drums). Ze deelden reeds het podium met vrij grote namen binnen het thrash metal gebeuren zoals Nervosa, Hirax, Legion Of The Damned en Anthrax en hebben een uitstekende live-reputatie. Over hun album “Melancholia” schreven we: “Melancholia mogen we gerust beschouwen als het nemen van meer dan één trede op het steile bergpad dat naar die gouden toekomst leidt. Het album is een echt thrashpareltje geworden. Het geluid is een geslaagde mix van old-school thrash doorspekt met een potpourri van death, black en moderne metal invloeden. Het spel is snel, hard en technisch vol pakkende, hakkende riffs.” Bovendien heeft zanger Van Eeckhoutte een zeer specifiek stemgeluid dat heel erg lijkt op dat van Steve "Zetro" Souza van Exodus.
Lethal Injury bevestige haar stevige live-reputatie en pakte het publiek als een goede geoliede trashmachine in. Naast het uitstekende thrashwerk uit “Melancholia” , overtuigde Injury ook met een geslaagde giftige cover van Iggy Pops I wanna be your dog.

Facebook / vi.be