Hunter – Hunter (Eigen beheer / Hard Life Promotion)

Koen Asaert    25 april 2019

Hunter is een nieuwe,maar ervaren Belgische heavy metal band. 5 muzikanten die elkaar al meer dan 20 jaar kenen en samen in verschillende bands (Crusader, Monster Joe, Ozborn, Fisted Sister) speelden, bundelden in 2016 de krachten om heavy metal in de traditionele zin van het woord te spelen. Hunter staat voor krachtige heavy metal, wars van subgenres en clichés en is sterk beïnvloed door klassieke heavy metal bands zoals Judas Priest, Iron Maiden, Metal Church, Manilla Road en Omen. Hunter bestaat uit Joost Vlasschaert (gitaar), Thomas Abeel (gitaar), Jeroen Wauters (bas), Dries Deturck (drums) en David Walgrave (zang).

Dominion start met een logge riff, gevolgd door een enthousiaste duivelse preek en biedt klassiek aandoende heavy metal van hoge kwaliteit. Het lijkt wel of de tijd heeft stil gestaan en we de hoogdagen van Judas Priest en Iron Maiden weer meemaken. Bij Infiltrator heb ik het gevoel dat ik de song al eens eerder gehoord heb, maar dat zal wel aan het klassieke heavy metal geluid van Hunter liggen. Infiltrator is alleszins een sterke song waarin de opmerkelijke zangprestatie van David Walgrave opvalt. Kortom een infiltrerende oorworm van de aanstekelijkste soort. Then comes the night bevat een catchy refrein dat in het gehoor blijft hangen. Ook hier overheerst weer een eersteklas klassiek metal geluid

In Underground vertelt Hunter op prachtige wijze een klassiek huiveringwekkend horrorverhaal en nodigt ons op een sonische verleidelijke manier uit in de duisternis. No Man’s Land is misschien niet het sterkste nummer op dit album, maar als je goed luistert kan je alleen maar respect hebben voor het muzikaal vakmanschap van alle leden van Hunter. De song zit alleszins zeer goed in elkaar. The Knight of the Black Rose reikt vocaal van grunts tot hoge uithalen en vertelt een heel erg duister sprookje. Glorious tapt uit het zelfde muzikaal vaatje als de vorige songs. Een sterk, traditioneel en lekker brouwsel, dat de dorst naar meer van hetzelfde alleen maar doet toenemen.

Hunter, duidelijk een band met ervaring en potentieel, speelt prachtig pure klassieke heavy metal. De band geeft met dit kort maar sterk debuutalbum een verleidelijk visitekaartje af aan organisatoren van optredens en festivals. Hou Hunter in de gaten, want we zullen er nog veel van horen.

Website / Facebook