Nightrage – Wolf To Man (Despotz Records / Hardlife Promotion)

Koen Asaert    17 april 2019

De Zweeds-Griekse melodic death metal band Nightrage is terug met hun achtste album "Wolf To Man". Nightrage exploreren ook op dit album de donkerste aspecten van de mensheid en doen dit op hun eigen karakteristiek wijze waarbij zware death en thrash metal balanceren op een strakgespannen koord van melodie.

Starless Night, waarin gitaren huilen als wolven, biedt snel melodieus doodsmetaal. Dit is een ideaal nummer om ’s morgens mee wakker te worden en zet de toon voor de rest van het album met zijn perfecte balans tussen brutaliteit en melodie. Wolf To Man is een catchy track die de weerwolf in menig metalhead doet ontwaken. Met bezwerende gitaren en dreunende drums wordt het beest in ieder mens opgeroepen. Embrace The Nightrage serveert ideale licht klassieke door heavy en thrash metal beïnvloedde melodeath van de bovenste plank. De schreeuwerige vocals van Ronnie Nyman zijn de kers op deze uiterst smakelijke taart.

Desensitized munt uit door grandioos zingende gitaren waarvoor Marios Iliopoulos en Magnus Söderman verantwoordelijk tekenen. In God Forbid mag God het verbieden maar Satan houdt hoogstwaarschijnlijk van deze muziek. Zeker omdat men hier een tikkeltje brutaler te werk gaat. Dit is een ideaal deuntje om in de hel in vlammen op te gaan. Bij Darkness Drawn horen we een aangename mix van traditionele trash, moderne metal elementen en donkere vocalen.

In The Damned schreeuwt men alsof men reeds voor eeuwig gedoemd is. De teksten van dit nummer geven volgens Nightrage meteen het concept en thema van het hele album weer, namelijk: we zijn allemaal verdoemd en dat weten we. Omdat we niet leren uit onze fouten staan we allemaal aan de rand van de afgrond, verlamd door angst ons uitsterven tegemoet te kijken. Dit is een persoonlijke favoriet en een sterkhouder op het album. Arm Aim Kill heeft een lekker meebrulbaar refrein en doet de aarde beven.

Gemini begint met een veelbelovende melodieuze intro en muteert tot een weerbarstige beuker. Disconnecting The Dots verbindt op verschroeiende wijze de brandpunten van heavy, thrash en melodische deathmetal. Escape Route Insertion is misschien wat te cliché voor mijn gehoor, maar voor de liefhebbers van het genre is dit hoogstwaarshijnlijk een ijzersterk nummer. Lytrosis is een kalme instrumental en een ideale outro van dit sterk album.

Nightrage levert met “Wolf To Man” een sterk orenteisterend album af. Het grandioos melodieus gitaarwerk zorgt dat dit album niet al te zwaar verteerbaar is. “Wolf To Man” is een album dat niet enkel bij liefhebbers van melodic death metal in de smaak kan vallen, maar ook bij de doorsnee open minded metalfan.