Forever Still - Breathe In Colours (Nuclear Blast)

Koen Asaert    24 maart 2019

Forever Still is een voorbeeld van hoe een goede band met een totale doe-het-zelfattitude in korte tijd door een groot label (in dit geval Nuclear Blast) wordt opgemerkt en een platendeal krijgt. Alles wat frontvrouw Maja Shining en multi-instrumentalist Mikkel Haastrup tot 2016 bereikt hebben is het werk van de band zelf. Niet alleen de opname en productie van de EP’s, maar ook de organisatie van tours, artwork en foto’s , promotie en nog veel meer deden ze zelf.

Op hun vorige album “Tied Down” strijdt de protagoniste met gevoelens van waardeloosheid en zelftwijfel. Op “Breathing Colours” zet ze haar reis verder. De teksten gaan over oorlogen binnen en buiten jezelf. Maar meer dan je wentelen in verdriet en slachtofferschap, gaat het over innerlijke kracht vinden en overwinnen van de obstakels die het leven op je pad werpt.

Rewind is een goede moderne gothic metalsong die wat weg heeft van Within Temptation. Alleen jammer van dat storend geluidseffectje. Fight! is een steviger nummer met geweldige riffs en superbe drumpartijen. Dit nummer is een voorbeeld van het genie van multi-instrumentalist Mikkel Haastrup. In Breathe in Colours zet zangeres Maja Shining haar strot volledig open. Mooie sterke cleane zang wordt afgewisseld met enkele duistere fluisterpassages en indrukwekkend geschreeuw.

Is It Gone? begint met folky gezang dat zich langzaam ontwikkelt tot meer typische gothic metal gezang. Deze song is een echt pareltje. Survive, een excellente nu-metal song waarin cleane gezang afgewisseld met geschreeuw, doet het hele lichaam bewegen. Do Your Worst is een heavy rock nummer met invloeden van nu-metal. De zang is spot-on en indrukwekkend.

Pieces dat aaanvangt met een aangenaam synthgeluid is een mooie langzame maar onrustige song. Rising Over You heeft een nu -metal intro en een gothic metal body, dat onderbroken wordt door een momentje van waanzin en razernij. In Say Your Goodbye, een gezwollen maar grandioos symfonisch metalnummer, realiseer je je echt goed hoe geweldig Maja Shinings stem is. Afsluiter Embrace The Tide tenslotte is een prachtige symfonische rocksong.

Forever Still is één van de vaandeldragers van de nieuwe lichting female fronted bands. Met “Breathe In Colours” lanceren ze een heel sterk album dat kan wedijveren met het werk van gevestigde waarden zoals Within Temptation, Lacuna Coil, e.d.. Kortom, een aanrader.

FacebookBandcamp / Website