Louise Lemón – A Broken Heart Is An Open Heart (Icons Creating Evil Art Records)

Jens Deklerck    22 maart 2019

Het gebeurt niet vaak dat ik een pop/soul-geïnspireerd album onder handen neem, maar voor extra psychedelische klanken van Louise Lemón maak ik graag een stap uit de comfort zone. De van oorsprong Zweedse artieste trad vorig jaar via de langspeler “Purge” uit de anonimiteit met haar zelfverklaarde stijl 'death-gospel'. Het vervolg verscheen op 15 maart en draagt de diepzinnige titel “A Broken Heart Is An Open Heart”.

Met twee albums op evenveel jaar tijd wil Louise Lemón snel evolueren. Haar voornaamste wapen is een mysterieuze soulstem bovenop een sound die zweverige indie pop en psychedelische rock combineert. Deze donkere combinatie werd voor het gemak ‘death-gospel’ gedoopt.

“A Broken Heart Is An Open Heart” is een poëtische samenvatting van hoe een liefdesbreuk in eerste instantie zwaarmoedige gevoelens oproept om vervolgens wijzer aan een nieuw hoofdstuk te beginnen. De eerste helft van het album focust op de drukkende negatieve gevoelens van verdriet, spijt en verlangen. Vol gevoel komt een moderne en karaktervolle soulstem uit je boxen gekropen. Gedragen door ambient klanken wordt een zweem van zwaarmoedigheid opgewekt waarna de nummers climaxen opzoeken om de emotionele verwoordingen in je brein te verankeren. Minimalistische drums en gitaren werpen zich vanop de achtergrond op tot ingetogen bakens van psychedelica, zonder daarbij de overheersende gevoelens te verstoren. Nummers als Montaña en Not Enough zijn schoolvoorbeelden van songs rond drukkende emoties die je een krop in de keel bezorgen.

Dit verandert vanaf Susceptible Soul. Dit is een trage instrumentale gitaarcompositie geworden vol referenties naar de duistere ‘70s fusion rock. Deze nieuwe triggers slaan uitstekend de brug naar Cross waar de breekbare Louise het zwaarmoedige inruilt voor de kracht om recht te kruipen. Net zoals op Not Enough wordt graag de kaart van de crescendo opbouw getrokken. Vol passie groeit het zelfvertrouwen zienderogen en wordt de goesting in de toekomst bezongen. De goesting in een toekomst waarvoor je je opnieuw openstelt, rekening houdend met de lessen uit het verleden.  Deze transformatie leidt onder andere tot Almond Milk, de absolute topper van het album.

TRACKLIST
1. Sunlight 3:13
2. Montaña 2:58