Vanir – Allfather (Mighty Music)

Jens Deklerck    20 maart 2019

Voor wie Vanir nog niet zou kennen. We hebben hier te maken met 6 stoere vikings uit Denemarken die met “Allfather” (label: Mighty Music) hun ondertussen 5de studioalbum uitbrachten.

Vanir herinner ik me vooral als een band die de folk metal binnenrolde met van bier en plezier doordrenkte muziek. Dit uitgangspunt werd al snel ingeruild voor een serieuzere aanpak. "Allfather" past perfect in het volwassen plaatje. Het conceptalbum draait om de Deense koning Svend Tveskaeg, die zich rond het jaar 1000 n.C. zo’n 30 jaar lang moeide met zowat alle koninklijke Scandinavische huishoudens en delen van Engeland veroverde.

Maar genoeg geschiedenisles. Muzikaal laat Vanir zich al enkele albums lang inspireren door hun Duitse buren van Equilibrium en de Scandinavische gouwgenoten van Amon Amarth en Ensiferum. Væringjar is meteen een mooi voorbeeld van deze kruisbestuiving: pompende melodeath riffs, een folky ondertoon en heldhaftige gezangen nemen je mee aan boord van een stevig avontuur. Svoldir is het volgende hoogtepunt dat met heimwee doet terugdenken aan het album "Tote Heldensagen" van Equilibrium.

The Final Stand is geïnspireerd op het Amon Amarth-geluid en de eerste Engelstalige titel. Muzikaal wordt je in een epische vikingveldslag gedropt, maar in het strijdgewoel gaat het concept vocaal uit de bocht. Zanger Martin Holmsgaard Håkan doet wel zijn best, maar de sound van bepaalde nummers snakt naar meer vocale présence en kracht. Hetzelfde euvel doet afbreuk aan de volle stootkracht die het epos Ironside in zich heeft.

De volgende vier nummers, opnieuw een mix van Engeltalige en Deense nummers, vormen een uitdagende rollercoaster. Shield Wall schept voor de tweede maal het beeld van een heroïsche, maar ruige vikingveldslag vol mokerslagen. De uitloper Fejd is de logische epische uitloper die met alle dramatiek eromheen het hoogtepunt van het album wordt.

De opening van Bearer of the World is een rustpunt op het album. Het doet je de matige track Thor vergeten. De laatste drie nummers pikken de succesformule van de start van het album weer op. Ulfhednar brengt je opnieuw volledig in de sfeer om uit te monden in Einherjer en Gravfærd, nummers die een eerbetoon zijn aan de epische viking metal zoals het ooit was bedoeld.

Conclusie: Vanir levert met “Allfather” zijn meest volwassen en beste album tot nu toe af. Het album zal probleemloos aanslaan bij de fans van de klassieke viking metal. Dit album beluister je het best met zwaard en schild in de hand, klaar voor een epische trip waarbij de luisteraar als winnaar uit de strijd komt.

TRACKLIST
1. Væringjar 4:27
2. Svoldir 4:55