The Shiver – Adeline (WormHoleDeath)

Koen Asaert    13 maart 2019

The Shiver is een beloftevolle band uit Italië, die een reputatie opgebouwd heeft als een sterk live act die lovende kritieken aan elkaar rijgt door over gans Europa te touren als voorprogramma van Papa Roach, Misfits, Vanilla Sky, God Is an Astronaut, Dead Letter Circus, Tarja en The Rasmus.

The Shiver speelt o.a.op zaterdag 19 oktober op het Autumn Moon festival te Hameln (D).

De band bracht voordien al reeds twee albums uit: “A New Horizon” en “The Darkest Hour”. “Adeline” hun derde album werd oorspronkelijk in april 2017 uitgegeven en wordt nu heruitgegeven door het label WormHoleDeath. De heruitgave bevat de exclusieve bonus track "Light Minutes live @ Manchester Academy".

The Shiver bestaat uit Federica “Faith” Sciamanna (zang), Francesco “Finch” Russo (drums), Mauro “Morris” Toti (bas), en Giacomo “Jack” Pasquali (gitaar). Faith heeft een heel mooie heldere stem en dat alleen al maakt het waard om naar The Shiver te luisteren. De songs zijn meeslepende muzikale landschappen die rond Faiths stem zijn opgebouwd. Stilistisch valt de muziek het best te omschrijven als stevige alternatieve rock gekruid met emotionele gothic invloeden à la Evanescence of The Murder Of My Sweet.

Awaiting start met een gitaarsolo.en vertelt over jong en gelukkig meisje dat door haar vader geofferd zal worden aan de goden om succes in de oorlog af te smeken. Adeline het titelnummer, is het verhaal van Adelina van Montebello, een albino meisje van 7 jaar die op een dag ging spelen in de toren van het kasteel en nooit meer gezien werd. Waarschijnlijk werd ze genadeloos vermoord en werd haar lichaam ergens verstopt. Let ook op het griezelig einde van het nummer.

Het verhaal van Rejected wordt ingeleid door een hypnotische bas-groove en gaat over de mooie Giulia Farnese wiens rusteloze geest tot op vandaag door het Basanello kasteel zou spoken als een soort Poltergeist. In Wound bouwen gitaar riffs een melancholische stemming op. Wound lijkt de meest persoonlijke song op het album. Het nummer vertelt over elkaar pijn doen, pijn lijden, maar ook over het vertrouwen dat de tijd de wonden zal genezen en dat alles toch in orde zal komen zelfs als 2 zielen van elkaar losgerukt worden.

In How Deep Is Your Heart, How Dirt Is Your Soul spelen gitaar en piano een grote rol. Dit is misschien wel het donkerste nummer op het album. Pijn en spijt staan centraal. Het nummer gaat over iemand die de dood van een onschuldige ziel op zijn geweten heeft, en dat weegt zwaar op zijn gemoed. Hij probeert zijn daad te verbergen, maar het is te laat, want hij is gedoemd tot eeuwig verdriet. Hoewel dit een donker nummer, bevat het ook een aanstekelijk refrein.

Light Minutes is een uptempo track gaat over de afstand tussen 2 zielen die bij elkaar horen en hoe hard die scheidende afstand hun valt. High met een intro die niet mis zou staan bij Lacuna Coil vertelt over een ruimtewezen, dat in eeuwige ballingschap in de lege ruimte vliegt en uiteindelijk landt op aarde. Hij is vrolijk dat hij andere levende wezens gevonden heeft, maar hij wordt als vijand behandelt. Dat maakt hem kwaad en gemeen en hij laat zijn ganse kracht op de aarde los. Pray gaat over heksenvervolging tegen alleenstaande vrouwen die optraden als genezers en vroedvrouwen.

Miron-Aku, het nummer met de rauwste zang, gaat over een machtige heks die in Finland leefde, tijdens de Tweede Wereldoorlog. Adolf Hitler had een speciale afdeling opgericht om het geheim van het eeuwig leven te vinden. Ze ontdekten dat die vrouw 300 jaar oud was. Er werd een leger uitgestuurd om haar te pakken, maar toen ze de Nazi's naderbij voelde komen, sprak ze een betovering uit en doodde hen allen zonder genade.

Electronoose is een beetje een vreemde eend in de bijt. Dit is een met zware gitaren beladen instrumentale electronummer dat je zo bij de keel grijpt dat je zou denken dat er een strop rond je hals hangt. Light Minutes live @ Manchester Academy is in die zin interessant omdat het de energie van een live optreden van The Shiver overbrengt en het bewijst dat de stem van Faith live minstens even sterk en mooi is als op plaat.

“Adeline” is een sterk album van een alternatieve rock band met een geweldige zangeres. The Shiver is een band die uiterst de moeite waard is om live te beleven.

Facebook