Blutengel - UN:GOTT (Out of Line Music)

Koen Asaert    22 februari 2019

20 jaar na hun debuut “Child Of Glass” en zo vele albums later staat Blutengel er nog altijd aan de top met duistere romantische electroklanken die het hart doen sneller slaan. “UN:GOTT” is de nieuwste worp van zanger en creatieve mastermind Chris Pohl en de charmante sirene Ulrike Goldmann.

“UN:GOTT” bouwt een brug tussen het verleden en de toekomst. Muzikaal wordt er nog meer geëxpirementeerd met zowel oldschool als moderne geluiden. Epische melodieën vermengen zich met dansbare beats en duistere uiterst aanstekelijke hymnes gezongen door Pohl en Goldmann. De refreinen liggen nog lekkerder in het oor. De melancholie is nog zwaarmoediger. Boosheid maakt plaatse voor razende woede. De hoop is nog helderder. Kortom, alle emoties lijken nog sterker dan op vorige albums.

Blutengel is live te zien op zaterdag 20 juli op het Amphi Festival in Keulen (D) samen met o.a. HocicoLord Of The Lost, Nitzer Ebb en Pink Turns Blue en op zaterdag 17 augustus op het W-Festival te Waregem samen met o.a. Mesh, Killing Joke, Nitzer Ebb, Sigue Sigue Sputnik en The Human League.

Together As One begint met een eenzaam keyboardlijntjes, gevolgd door rinkelende klokjes en spreekgezang als een gebed. De song krijgt een steeds voller geluid door toevoeging van tromgeroffel en de stem van Ulrike Goldmann. Het is een ideale intro en een mantra van 4 zinnen, waarin God zijn verstoten zoon Lucifer oproept zich weer bij Hem te voegen; om de Hel te verlaten zodat het zijn aanvoerder zou verliezen.

Into The Void , eigenlijk een liefdeslied, gaat erover dat men een vrouw vindt die eigenlijk niet bij je past, die je mooi en sexy vindt, maar die je geestelijk niet goed doet. Het is de uiterlijke facade, waardoor je gefascineerd bent, waardoor je jezelf compleet verliest. Je bent verblind en verstrikt in een relatie die feitelijk slecht voor je is. Muzikaal kun je het wat vergelijken met de song “Black” of “You Walk Away”, m.a.w. een verleidelijk aanstekelijk dansbaar nummer.

König, een EBM-achtige dancefloorfiller, behandelt het thema machtsmisbruik en het manipuleren van andere mensen door zogenaamde leidersfiguren. Je moet je ogen en oren openhouden en niet alles geloven wat je verteld wordt.
Praise The Lord uit kritiek op blind geloof en blind vertrouwen in God. Muzikaal is het een zuiver modern elektronisch nummer. Dat natuurlijk uiterst dansbaar is.

Not My Home kun je beschouwen als de ballade van het album. De melancholische song vertelt over de verandering van mensen, dingen, plaatsen, omgeving en dat dat niet altijd ten goede is. Het gaat over de wens om enkele (tientallen) jaren terug te kunnen gaan, om nogmaals het leven lichthartig en zorgeloos aan te kunnen gaan.

Alles is nogal atypisch voor Blutengel , omdat het eigenlijk een harde song is opgebouwd met staccato gitaarriffs ondersteund door elektronische beats. O, en hadden we u al verteld dat dit een uiterst dansbaar nummer is. Inhoudelijk plaatst men kanttekeningen bij het feit dat bepaalde mensen alles opgeven voor hun geloof.

Seductive Dreams is volledig gezongen door Ulrike Goldmann en gaat over vampieren en het verlangen naar onsterfelijkheid en eeuwige liefde. Het resultaat is een verleidelijk engelachtig donkerromantisch lied.
Het vurige, aanstekelijke Vampire gaat niet over donkerromantische vampieren, maar over het type vrouw die je energie figuurlijk leegzuigt door je te verleiden.

Surrender to the darkness is een minimalistische electro track, en de eerste single van het album,. Het vertelt over hopeloosheid en je overgeven aan de duisternis, m.a.w. de strijd opgeven. I’m Alive, de zwaarste song op de plaat, doet denken aan Terminal Choice, maar ook aan Oomph! En zelfs een beetje aan Rammstein met gierende gitaren en shouts vermengd met de welbekende Blutengelmelodieën.

Am Ende der Zeit is een Duitstalig nummer, dat een beetje doet denken aan ‘Engelsblut’. Centraal staat de vraag wat er gebeurt wanneer je sterft. Wat gebeurt er met je ziel? Is er een hiernamaals? Is er iemand die je leidt in het volgende leven? Moet je angst hebben voor de dood of gaat het leven gewoon verder na de dood?

Na dit filosofisch existentieel nummer, krijgen we met Teufelswerk nog een Duitstalig nummer voorgeschoteld.. Een straight forward stampende song met kleine gitaarriffs over de domheid van de mensheid. We vernietigen de natuur en het klimaat,. We putten onze fossiele grondstoffen uit. Enfin, het nummer blinkt uit in realistisch doemdenken. De titel heet Teufelswerk - duivelswerk  -omdat we liever een zondebok zoeken i.p.v. onze eigen verantwoordelijkheid te nemen voor wat er mis gaat in de wereld. Een onzichtbare duivel is hiervoor de ideale zondebok.

Resurrecction of the Light, een klassiek electronisch Blutengel nummer dat vertelt over de opstanding van de Lichtbrenger, de verrijzenis van Lucifer en het aanbidden van een alternatief voor bestaande godsdiensten. Morningstar, een absolute sterkhouder op dit album, sluit hier thematisch op aan. De strofen zijn klassiek Blutengel-electro maar de refreinen neigen meer naar metal. En o ja, het is een uiterst dansbaar nummer.

The Last Song is ondanks de Engelse Titel een Duitstalig lied. Het is, heel toepasselijk, het laatste nummer van de reguliere cd. The Last Song is net zoals Am Ende der Zeit een existentialistisch lied over grote levensvragen. Zoals: Wat heb ik nu eigenlijk gedaan met mijn leven? Heb ik het leven geleden dat ik wou? Was mijn leven de moeite waard? Zou ik het leven niet anders aanpakken?

Wie de deluxe versie aankoopt krijgt nog negen remixen voor de kiezen.
In Into The Void(Rave The REQVIEM REMIX) blijkt het tempo nog sneller dan op het origineel en wordt alles voorzien van een extra laagje eletronica. Bij Koenig (Any_Second Remix) komen Das Ich en In Strict Confidence om de hoek kijken. Am Ende Der Zeit (Wort-Ton Remix) heeft een zwevend trancy intro à la Robert Miles en is voor de rest nogal poppy electro. Gelukkig blijft er nog voldoende van de originele song overeind. Teufelswerk (Attackmix by Angriffspakt) doet in het begin denken aan Front 242, een beetje verder aan old-school And One en nog verder aan Funker Vogt. Praise The Lord ([x]-Rx Remix)is een van de beter remixes, met aanstekelijke beats en bleeps. Resurrection of The Light(Black Summer Remix by Rabia Sorda) is met lekker gitaarwerk en extra vocals is nog zo’n goede remix.Een veel minder remix is Surrender To The Darkness (Harmjoy Remix)dat teveel als steriele moderne techno klinkt, waar ‘darkness’ ver te zoeken is. In Teufelswerk (Battle Scream Remix by AlexPest) mis ik de “battle screams” die de titel ons belooft. Verder is het een verdienstelijke readaptatie van “Teufelswerk”. Afgesloten wordt er met het wondermooie Auf Deinen Wegen (A Light In The Dark Remix by Blutengel) . Het origineel hiervan staat op de ‘Vampire’ single, maar de remix is minstens even mooi.

Conclussie: “UN:GOTT” is een modern, melodieus, mysterieus, duister, dansbaar pareltje. Dit is een absolute aanrader zowel voor de fans, als voor elke openminded muziekliefhebber.

Facebook / Website