Earupt – Elements (eigen beheer / HardLife Promotion)

Jens Deklerck    18 januari 2019

Oudjaar is al lang voorbij, maar toch hoor ik het opnieuw knallen. Deze keer zijn niet de vuurpijlen verantwoordelijk, maar wel het nieuwe album van de Oost-Vlaamse groove metal band Earupt. Zo’n dikke 5 jaar na het naar mijn mening twijfelachtige debuutalbum is er met “Elements” een opvolger uitgebracht in eigen beheer.

Meteen valt op dat Earupt gedurende die 5 jaar hun songwriting naar een hoger niveau getild. Geen zoekende tracklist meer, maar wel een strak samenhangend geheel dat deze keer door de boxen schalt. Vette riffs zijn er in overvloed, en ook de zangpartijen van Rik Vanhoutte moeten vermeld worden. Soms brutaal en dan weer melodisch laat zijn stemgeluid de geoliede machine nog vlotter lopen waardoor de kracht van ”Elements” van start tot finish begeestert. Mijn nekspieren kunnen ervan meespreken.

Het album gaat verschroeiend van start met het absolute hoogtepunt Shedding Skin, dat zo op de alternatieve radiostations kan gedraaid worden. Een spervuur aan groovy gitaarriffs nagelt je onmiddellijk tegen de muur. Elementen uit de groove metal, alternatieve metal, grunge, hard rock en zelfs blues rock vinden elkaar op een stevig schijfje dat geen moment in kwaliteit moet inboeten. Een gebalanceerde mix van snelheid, goed uitgekozen tempowissels en leuke gitaarsolo’s (zoals bijvoorbeeld op de titeltrack Elements) kenmerken de vooruitgang die de band heeft gemaakt.

We kunnen besluiten dat Earupt niet langer de ongevaarlijke rups van weleer is. Na jaren van rijpen breekt ze uit haar cocon om als een glorieze vlinder op te stijgen, maar wel eentje met ferme ballen. De band vliegt zichzelf met het album “Elements” naar een hoger niveau om te imponeren en te verpletteren.

1. Shedding Skin 5:30
2. Bloodstain 4:19
3. Hooked on Life 5:14