Imperial Age – The Legacy of Atlantis (Adulruna Records / Hard Life Promotion)

Jens Deklerck    27 december 2018

Imperial Age zag in 2012 het levenslicht. De symfonische metalband rond zanger Alexander Osipov en Jane Odintsova bestaat ondertussen uit 6 leden en heeft zich internationaal al mogen tonen via tournees met Orphaned Land, Arkona en Therion. Met hun nieuwste metal opera “The Legacy of Atlantis” wil de band een vaste plaats op het internationale toneel veroveren.  En dit mag je bijna letterlijk nemen.

Een metal opera… Dan denken we spontaan aan Avantasia of zelfs Nightwish, maar na het beluisteren werden deze namen niet meer genoemd. Imperial Age wil iedereen in het extreme wegblazen met zijn eigen theatrale interpretatie van epiek en bombast. Kosten noch moeite werden hiervoor gespaard. Aan het album werkten onder andere 3 leden van Therion en 2 leden van Arkona mee. De thematiek van het album mag je situeren in de romantische Middeleeuwen van Europa en het oude Atlantis, de favoriete speeltuin van historicus en zanger Alexander. Alle heldhaftige clichés en personages passeren de revue.

Vanzelfsprekend zijn de klassieke elementen van een (metal) opera aanwezig: Met de waardigheid van een koning steekt de mannelijk zangstem het vuur aan de lont, waarna een overvloed aan bombastische orkestraties een klein uur lang de muren wegblazen in samenwerking met een koor dat overuren klopt en theatrale zangstemmen.

De grandeur en heroïek zijn hierna niet meer weg te denken in het verhaal. Vanaf The Legacy of Atlantis komt een al even theatrale Jane Odintsova mee de richting bepalen met enkele spectaculaire duetten tot gevolg. De elementen van fantasy zoeken met de regelmaat van de klok de grenzen van zeemzoete op (denk vooral aan The Monastery), maar cringy wordt het net niet. De epiek van de Hollywood-orkestratie en de twee uitstekende operastemmen blijven als orkanen tekeergaan tot de overdaad om te hoek loert.

Ten slotte willen we nog de opvallende verwijzingen naar religie vermelden. Vooral Domini Canes, met gastzanger Thomas Vikström (Therion), doet hierdoor soms denken aan het Duitse instituut Powerwolf.

CONCLUSIE:
“The Legacy of Atlantis” moet het album van de international doorbraak worden voor Imperial Age. Vanaf 2019 trekt deze band voor het eerst als headliner op tournee door Europa. Wij vermoeden dat het visuele karakter van de muziek live nog extra uit de verf zal komen. Hopelijk laten de Moskovieten België niet links liggen. Aan de klasse van de operazangers zal het in ieder geval niet liggen. De theatrale metal opera zoekt de extremen van bombast en symfonie op, waardoor vooral de fans van overweldigende klassieke symfonieën zullen likkebaarden.

TRACKLIST:
1. The Awakening
2. The Legacy of Atlantis