Silvy – Baby Bird (CNR Records)

Van Muylem    15 november 2018

Af en toe vis je een beetje buiten je vaste vijver en keer je terug naar één van die artiesten die je vroeger de max vond ook al bracht deze niet meteen je ding. Net als Isabella A heeft Silvy heel wat watertjes doorzwommen en gaf een TV programma haar een boost. Liefde voor muziek moet een ongelooflijk sterk programma zijn, helaas heb ik alles moeten missen en daar krijg ik steeds meer spijt van!

Silvy kennen enkelen allicht nog van uit haar kinderjaren toen ze oa een prachtige versie wist neer te zetten van Ben (u weet wel dat nummer over die rat en destijds gezonden door Michael Jackson) of van dat duet met een Vlaams artiest De telefoon huilt, meer recenter kennen we haar uiteraard van Silver (EDM topper). Dankzij het TV programma komt ze nu dus uit de kast als solo artieste en waagt ze het op haar eentje en dat is meteen ook een gewaagde stap (denk maar aan de ex K3’s).

Het eerste nummer Baby Bird is meteen het juiste metafoor voor deze schijf: geboren worden en de eerste stapjes zetten. Zachtjes, bluesy, romantisch en met veel liefde en passie gezongen door een nachtegaal. Af en toe haalt ze lekker uit: van hoog naar laag; van luid naar zeer stilletjes en breekbaar terwijl de strijkers de achtergrond vullen (bijgestaan door een lekker zwoel koortje). Af en toe een beetje gospel en wat pathos: het klinkt allemaal lekker warm en bij deze haalt de producer ook alles uit de kast om het nummer tot haar recht te brengen. In And Out Of Love (oorspronkelijk van Sharon den Adel aka miss Within Temption & Armin Van Buuren) is het soort nummer waarop je hoort dat ze 30 jaar bezig is je met haar stem kan beroeren en kippenvel kan bezorgen. Zeemzoet, pakkend en majestueus gebracht. Wederom zorgen de strijkers voor dat tikkeltje meer, terwijl de piano dan weer de gevoelige noot nog meer weet te beroeren (en hiermee het oorspronkelijke techno nummer een heel andere vorm weet te geven).

Do My Thing klinkt lekker funky, met een gospel feel, waarbij de titel perfect aansluit bij wat ze wil uitdragen. Alles past perfect bij elkaar, waardoor je des te meer gaat genieten van de opzwepende passages. Cherry Wine is het moment waarbij ze even alle sop een rijtje zet op rustige muziek met hier en daar een breekbaar moment waarbij ze ook haar ziel helemaal blootlegt. Dit is echt een verbijsterend mooi nummer, ééntje die zelfs Medusa doet verstenen, hoed af voor deze grote dame! Say It To Me brengt Aretha Franklin terug in de studio! Blues, soul, R&B … het gaat haar allemaal zo goed af dat je je afvraagt waarom ze dit niet eerder heeft gedaan! Red kreeg eerder al een leuke clip en geeft perfect weer dat ze echt alles aankan en deze keer niet bang is haar vleugels te spreiden op funky en gospel minded klanken. De blazers halen ook lekker alles uit de kast! Zalig nummer!

Pathetic You voelt aan als even wraak nemen en zweeft tussen soul en een fragiele ballade: hier staat ze duidelijk sterk in haar schoenen! Shut Me Out is de perfecte combinatie tussen haar levensverhaal, haar prachtige engelenstem en haar talenten! De piano slaat de perfecte noten aan om haar als de besten te begeleiden. Naar het einde toe horen we een streepje klassiek, waardoor het emotionele nog meer de bovenhand neemt. Pleng toch even een traantje weg, mocht dit niet het geval zijn dan ben je echt geen gevoelsmens en kijk je toch best even in de spiegel. Het is het perfect einde voor het reguliere gedeelte van dit album.

Vervolgens gaan we over naar wat de oorzaak is van deze vette schijf: de tracks die ze mocht brengen tijdens het TV programma Liefde voor Muziek! We beginnen met Dear Dad (vertaling van He Pa, oorspronkelijk van Niels De Stadsbader) country van de bovenste plank en o zo breekbaar gebracht. De nieuwe Dolly Parton is geboren! Hopelessly Devoted to You (uit Grease en destijds gezongen door Olivia Newton John) is één van die nummers waarmee ze iedereen in het programma aan de grond nagelde. Met een minimum aan muzikale begeleiding weet ze je helemaal in te pakken, iedereen stil te krijgen: simpelweg betoverend mooi en bijzonder ontroerend! In And Out Of Love (uit Liefde voor Muziek) heb ik reeds besproken en het blijft beklijvend! Afsluiten doet ze met Pathetic You (accoustic Version) en hiermee grijpt ze nog stevige naar de krop in je keel. Gewoonweg geniaal gebracht!

Vreemd genoeg moeten we You Are (Arid), Faith Hope and Love (Will Tura) en Not An Addict (K’s Choice) missen en dat betreur ik echt, want ook hier heeft ze serieus weten te scoren!

Wel, deze dame mag me gerust uitvragen! Een interview staat op mijn bucket list, maar vrees eerder dat ik teveel zou smelten voor zoveel talent, zoveel durf en zoveel moois! Er bestaan onvoldoende woorden om dit alles te beschrijven. Niet voor niets is dit één van mijn langste reviews geworden: de woorden bleven maar stromen en nog had ik het gevoel dat ik de pracht en de genialiteit onvoldoende in de verf heb gezet! Top schijf van een top artieste met ballen aan haar lijf!