Sister May – Ascent EP (eigen beheer / HardLife Promotion)

Jens Deklerck    15 november 2018

Sister May situeren we in het centrum van West-Vlaanderen. Pas in 2016 besloot de toen 32-jarige frontman Bert Goethals uit Roeselare om vanuit zijn muzikale inspiratie een echte band te stichten. Gitarist Carl Vangheluwe, drummer Stefaan Degryse en bassist Wannes Desramault vervolledigen het kwartet. Het is uiteindelijk de voorliefde voor grunge die de sound vastpinde; een sound waarmee ze op 2 jaar tijd al een indrukwekkend portfolio mee hebben verzameld: 70 shows, een EP, een videoclip en een single. In de underground scene worden ze alsmaar hotter. Aangezien je het ijzer moet smeden als het heet is, werd op 31 oktober de tweede EP officieel voorgesteld: "Ascent"!

"Ascent" laat zich opmerken door de evolutie in de songwriting. Waar de voorganger nog meer een zoektocht naar perfectie was, toont de opvolger een strak karakter vol verrassende wendingen. De geheimzinnige intro’s van Ascent en Deception doen bijvoorbeeld niet vermoeden dat er achter dit gordijn een lekkere brok emotionele grunge en rock ligt te wachten.

De grunge blijft de kern van de muziek, maar Sister May klampt er zich zeker niet aan vast. De opbouw van de nummers heeft een stevige progressieve inslag met veel tempowissels. Ook samples en zelfs invloeden van screamo en new wave dragen bij tot een experimenteel, maar toch toegankelijk geheel. Het sleutelwerk van de laatste 2 jaar werpt duidelijk haar vruchten af.

De snelle wisselwerking tussen de verschillende invloeden wordt in goede banen geleid door het uistekende gitaarspel en de drums. De finale punch wordt afgeleverd door een emotionele en vaak gepijnigde zang van Bert Goethals die met schreeuwerige uithalen de climaxen extra benadrukt. Eerst gebeurt dat sporadisch, maar op Revolution breken de opgekropte emoties helemaal uit hun container. Zowel de sound als de boodschap snijden nog een laatste maal door merg en been.

Met "Ascent" heeft het West-Vlaamse Sister May een nieuwe stap gezet in hun steile opmars naar de hogere regionen van de Belgische rock-wereld. De combinatie van grunge en progressieve rock komen samen in een gebalanceerd geheel dat zich niet in een hokje laat duwen en vollop experimenteert met minder voor de hand liggende elementen. De grote doorbraak lijkt nu toch wel in het verschiet.

TRACKLIST
1. Ascent 3:40
2. Deception 3:09