Verslag: Crowsview - Lost Resistance (CD release De Verlichte Geest - 08/09/2018)

Jens Deklerck    11 september 2018

Een dikke week geleden lieten we jullie kennismaken met “Lost Resistance”, het debuutalbum van Crowsview. De bevindingen van onze recensent kunnen jullie nog even nalezen via deze link. De officiële voorstelling van het album vond vorig weekend plaats. Concertzaal De Verlichte Geest in Roeselare was op zaterdag 8 september het decor voor dit uitverkochte evenement. In het hart van de H8000-scene waren wij paraat om dit doopsel mee te maken.

Met niet minder dan 7 bands op de affiche beloofde het een uitgebreide plechtigheid te worden. De West-Vlamingen van Sentre mochten al rond 16:30 de boxen op hun kwaliteit testen. De combinatie van melodie, hardcore tot zelf de brutaliteit van metalcore/deathcore werd door Sentre samengesmolten tot een meer dan overtuigende en gevarieerde set waarbij ook het gebruik van diverse vocale stijlen opviel. Helaas eiste de te luide technische afstelling een deel van de aandacht op waardoor de set helaas aan luisterplezier moest inboeten.

Daarna was het de beurt aan de provinciegenoten van Worship. Een pak minder variatie bij hen, maar deze band liet zich gelden door 1 duidelijke kaart te trekken. Helemaal verankerd in old school hardcore/H8000-scene lag de focus op agressie en intensiteit met een opvallende rol voor de gitaristen. De rechttoe-rechtaanmentaliteit zat dan wel goed, toch hield het publiek het in de vooravond nog bij observeren en energie sparen.

Het buitenbeentje in deze line-up was Lost Baron. Zelf omschrijft deze band uit Koolskamp zich op hun Facebook-pagina als death’n’roll, maar wij noteerden vooral de invloeden van post-hardcore en een knipoog naar sludge. Lost Baron speelde duidelijk aan een tragere versnelling dan de rest van de line-up, maar net die aanpak liet toe om een lekker duister sfeertje te creëren. De razende vocals maakten het plaatje af. Vanop een duistere wolk wist deze band op geheel eigen wijze helemaal te overtuigen.

Het stijlcontrast met Minded Fury kon niet groter zijn. De band uit Zwevegem deed alle duistere wolken op slag verdwijnen en zette resoluut de aanval in op de energievoorraden van de intussen goed volgelopen zaal. Gekruid met veel muziek uit hun debuutalbum “Remain/Sustain” (2017) sloeg de vlam helemaal in de pan. Er ontstond spontaan een eerste dansvloer waar de hardcore- en metalcore-fanaten hun violent dance moves uit de kast konden halen.

De climax van de avond was nu wel nabij. Die My Demon kreeg de opdracht de boel een laatste maal op te jutten. Ondanks dat het feit dat deze Oost-Vlamingen al bijna 20 jaar bezig zijn, bleek dit geen eenvoudige taak. Met meerdere nieuwe songs op de playlist blijft het natuurlijk afwachten wat de reacties van het publiek zouden zijn. Vocalist Serge bleef lange tijd vol attitude voor het podium heen en weer bewegen in een poging het publiek op te zwepen, maar pas laat in het concert ging het publiek toch mee in het energieke oldschool downbeat hardcore concept.

Het hoogtepunt van de avond was vanzelfsprekend de officiële presentatie van “Lost Resistance”, het debuutalbum van Crowsview. Het vijftal met uitvalsbasis Roeselare liet er geen gras over groeien en stond van bij de eerste seconden garant voor een spervuur aan rauwe gitaarsalvo’s. Het mocht meteen duidelijk zijn dat de leden al een pak ervaring hadden opgedaan in voorgaande projecten zoals Deconsecrate en Core of Anger. Gedurende het half uur durende optreden viel vooral de ervaring van vocalist Kevin Rouserez (ex-Deconsecrate) op. Moeiteloos werden growls afgewisseld door squeals op het brutaal groovende ritme van de muziek. En net die brutale groove was de sleutel tot het beoogde effect. Alle opgespaarde energie werd aangesproken om de sfeer te synchroniseren met de muziek. En wees maar zeker dat het goed was. De tijd vliegt voorbij als je het naar je zin hebt, want het half uur was voorbij voor we het goed en wel beseften. Crowsview lijkt als podiumact voldoende gewapend om verder naam te maken in de scene.

De reeks optredens werd afgesloten door de Britten van No Second Chance. Dit optreden kunnen we beschouwen als een toemaatje voor de diehard hardcore fans. De stilaan leeglopende zaal werd opnieuw omgetoverd tot een dansvloer waar agressieve hardcore moves alle ruimte kregen op de tonen van downbeat hardcore.

CONCLUSIE: In een uitverkochte zaal in het hart van de H8000-scene werd het debuutalbum van CrowsviewLost Resistance” waardig boven de doopvont gehouden. Na een uitgebreid en volledig Belgisch voorprogramma werd het feestvarken van dienst losgelaten. De ervaring van de bandleden zorgde voor een energiek hoogtepunt met een album dat geen tegenstand lijkt te dulden op de weg naar meer. De hardcore scene is bij deze gewaarschuwd voor dit nieuwe geweld.