The Outside - We Feel Through The Dead

Tom V    8 september 2018

The Outside is een internationale band die de politiek wil betrekken in het metal gebeuren. “We will not stay silent, music is the product of where we live, what we hear, see and read in our countries and elsewhere” zijn de lovende woorden van de promo sheet. Zal het nieuwe album hier ook kunnen aan voldoen is nog maar de vraag die bij velen hunkert naar een antwoord.

Dat de muziek kracht uitstraalt en eerbiedigheid is een feit. Voor het album werd samengewerkt met mensen uit Chili, Israël en Duitsland en klinkt statig bij het aanhoren. We horen een ondeugend kantje tegen de samenleving maar net niet voldoende om goed door te trekken naar hogere oorden. Als een band tegen de stroom wil in gaan moet dit volgens ons gebaseerd zijn op pure agressie en dat is het helaas niet. We missen de passie waarmee het vuur de politiekers aan de schenen geworden kan worden.

Krachtig signaal

De cover van het album onthult een stevig feestje op hoog niveau en wil de overheid laten bloeden. Ook de benoeming van enkele tracktitels doet dit aanschouwen maar de kracht van de muziek komt er voor ons onvoldoende uit. Hoewel alles muzikaal goed klinkt missen van de vocalist enige interactie met het publiek. Een lamlendig toontje die wordt aangehouden lokt ons niet uit onze tent om de middelvinger hoog te laten ‘risen’ naar bovengenoemde heren.

Voor ons blijft het gehele plaatje teveel hangen op een onder dimensionaal vlak waar men als band nog moet proberen uit te klimmen alvorens hogere toppen te scheren. Misschien dat dit live goed kan opgelost worden maar met dit album, niet voor ons …