Breakfast At Midnight - Breakfast At Midnight (Eigen Beheer/Rock XXL Promotions)

Erik Vandamme    16 augustus 2018

Het duo Sten veiths en Brecht Stiers vormt samen de als Alternatieve hard rock omschreven band Breakfest At Mignight. De band ontstond in 2009 en heeft veel verandering doorgemaakt. Zo verliet de huidige bassist de band, en besloot Breakfast At midnight als duo door te gaan. Wat sound betreft schippert hun muziek tussen Grunge, progressieve rock met links en rechts invloeden van Stoner rock. Echter, op de muziek van Breakfast At Mignight een label kleven is hen tekort doen. De band bracht een eerste EP op de markt, waarmee ze aangeven de wereld te gaan veroveren op een verschroeiende wijze. Zonder opkijken.

Met een waanzinnige opener Kidi Coke worden we brutaal wakker geschud. Waarna we vertrokken zijn voor een hobbelige trip doorheen wervelstormen, orkaan uitbarstingen en donderslagen bij heldere hemel. In eerste instantie blijft die chaotische aanpak ook overeind staan op songs als Coma. Waarna een toch iets meer gestroomlijnde tot groovy klinkende songs als Feel bewijst waar die stoner invloed vandaan komt. Prompt vertoeven we eerder in een woestijnlandschap, waar scherp snijdende riffs als een zandstorm je de adem ontnemen.

Dat de heren van enorm veel markten thuis zijn. Dat wordt bewezen met een aanstekelijke akoestische What I'm to say. Binnen diezelfde atmosfeer ligt ook The Greater Dying. Alle registers worden dan weer open gegooid op 1813 en dan is het allemaal voorbij en blijven we toch wat verweesd achter. Wat misschien het enige minpunt is aan deze EP. Het smaakt naar meer, veel meer.

Breakfast At Midnight timmert al enkele jaren aan de weg, en giet die ervaring in een knappe EP die alle groovy tot knetterende kanten uitgaat. Maar ook s eerder gevoelige snaren worden geraakt. Met deze heel veelzijdige EP bewijst de band dus niet alleen van enorm veel markten thuis te zijn. Breakfast At Midnight levert met deze EP vooral een visitekaart af waarmee ze een heel ruim publiek aan grunge, stoner en rock liefhebbers kunnen aanspreken. Naast de perfectie straalt de plaat bovendien enorm veel spelplezier uit, die ons doet vermoeden dat eens op het podium dit zal zorgen voor een groovy en wervelend rock feest. Kortom. Een aanrader deze band en EP voor de rock liefhebber die open staat voor veel stijlen, kleuren en geuren is onze eindconclusie.

1. Kidi coke
  2. Coma
  3. Feel