Verslag: Les Nuits 2018 - Témé Tan - Nakhane - Esinam - 29/04/2018

Erik Vandamme    30 april 2018

Op een sombere zondagavond zakken we af naar Botanique voor een jaarlijks wederkeren evenement dat we een warm hart toedragen. Les Nuits gaat dit jaar door vanaf 25 april tot en met 6 mei. Wij zullen er een zevental avonden bij zijn. Doorgaans betekent dit lange, warme lenteavonden vertoeven op een terras buiten wachtende op de optredens in Chapiteau of in één van de vele zalen. Deze keer liet het weer ons wat in de steek. Met regen, onweer en donkere wolken vertoeven de mensen liever binnen. Waardoor het, bij wijze van spreken, vaak over de koppen lopen was. Vooral in de buurt van de bar. Wij zakten af naar zonnige oorden in Orangerie met Témé Tan - Nakhane - Esinam. Wervelende dansfeestjes op Afrikaanse wijze. Of een stem tot uitstraling die de gevoelige snaar raakt, waardoor je vol ontroering een traan wegpinkt. Het was er allemaal bij op deze bijzonder aangename zondagavond in Orangrie. Ons verslag:

Esinam: Een multi-instrumentalist met een stem als een nachtegaal doet de zon schijnen in ons hart.

Esinam is een in Brussel geboren artieste, met Ghanese roots. Ze ontpopt zich als multi-instrumentalist en staat dus op haar eentje op het podium. Ook al is daar weinig van te merken, want haar optreden voelt letterlijk aan alsof een volledig orkest staat te spelen. Niet alleen zingt ze als een nachtegaal. Esinam speelt fluit, percussie tot piano en bewerkt het geluid met elektronische machines. Waardoor een totaalgeluid ontstaat dat inderdaad het gevoel geeft alsof daar een complete band staat te spelen.

Enerzijds bedwelmt Esinam de luisteraar met intensieve percussie tot piano en fluitklanken die recht doorheen je hart boren. Anderzijds doen eerder opzwepende klanken, met een zonnige Afrikaanse tint, je dansen door de zaal. Is de instrumentale inbreng al overweldigend, dan doet Esinam met  haar bijzonder breekbare tot warme en zwoele stem daar gewoon een schepje bovenop. En zo doet ze je uiteindelijk wegdrijven naar verre stranden en onaards mooie oorden. De artieste brengt haar muziek binnen een intimistische atmosfeer, en slaagt er net door haar bijzonder warme uitstraling in de aanhoorder te hypnotiseren en krijgt de zaal compleet stil op rustige momenten.

Anderzijds doet Esinam je dansen en zweven over de dansvloer, tijdens die songs boordervol eerder opzwepende klanken die ze uit haar instrumenten tovert. Vooral de fluitklanken klinken hemels mooi waardoor je compleet 'zen' wordt, je ziel wordt beroerd en je hart begint te bloeden van innerlijk genot. Het zou niet de laatste keer zijn op deze kleurrijke avond.

Esinam is vooral een veelzijdige artieste die zich niet alleen ontpopt tot een multi-instrumentalist van goudwaarde. Bovendien gooit ze haar indrukwekkende mooie stem, als ultieme kers op de taart, in de strijd. Om haar publiek compleet in trance te brengen, waardoor plots de zon voluit schijnt en de sombere dagen buiten prompt worden vergeten.

Nakhane: Het aanspreken van uiteenlopende emoties, binnen een intensieve en onaards aanvoelende atmosfeer.

We citeren de biografie op de pagina van Botanique, over de nieuwste Zuid-Afrikaanse parel Nakhane even: ''Nakhane Mahlakahlaka aka Nakhane Toure aka gewoonweg Nakhane is een Zuid-Afrikaanse zanger, auteur en acteur. Beïnvloed door onder meer David Bowie, Radiohead, Marvin Gaye en Ali Farka Touré is de songwriter klaar om op zijn tweede album internationaal door te breken."Nakhane is een artiest die beschikt over een veelzijdige stem, een uitzonderlijke uitstraling die schippert tussen erotisch, bevreemdend en hartverwarmend. Dat merkten we onlangs nog in diezelfde Botanique. Via BMG kwam op 16 maart een gloednieuwe schijf op de markt. You Will Not Die. De volledige recensie kunt u hier nog eens nalezen.

Breekbaar als porselein. Verschroeiende schoonheid, die harten doet breken en zielen bloeden. Dat is de rode draad doorheen dit bijzonder indrukwekkende optreden van Nakhane op Nuits Botanique. De artiest laat zich omringen door twee muzikanten die eveneens betoverende klanken uit hun instrumenten toveren. Maar het is Nakhane die de aandacht compleet naar zich toetrekt. Ook al zijn de meeste songs omgeven door walmen van weemoedigheid en melancholie, waardoor je prompt een traan wegpinkt door zoveel intensieve schoonheid. Nakhane is eveneens een artiest die een hoge dosis humor tentoon spreidt in zijn bindteksten, en zijn publiek letterlijk omarmt en voortdurend aanspreekt. Hij ontpopt zich dan ook tot een charismatische klasse entertainer. En verovert daardoor ieder hart in de zaal.

Uiteraard wordt voortdurend gegrasduind doorheen zijn prachtig album You will not die. We schreven daar o.a. over: '' Nakhane rijgt de hoogtepunten aan elkaar op deze schijf, waardoor we prompt de knop omdraaien en ons gewillige laten meevoeren naar zijn bijzonder kleurrijke wereld boordevol melancholische schoonheid. Geluidsmuren worden niet afgebroken, maar in een te verstilde sfeer vertoeven, doen we eveneens niet echt. De perfecte dansplaat dus voor zij die in een heel andere wereld wensen te vertoeven'' Laat dat nu net het gevoel zijn dat ons ook in Orangerie overvalt. Een intens gevoel van geluk en verdriet, worden vermengd tot een magische mooi geheel. Waardoor we vol bewondering dus enerzijds een traan wegpinken, anderzijds ons gewillig laten meevoeren naar totaal andere oorden waar het goed is om te vertoeven. Is onze eindconclusie.

Témé Tan: Een aanstekelijk en opzwepend feestje, op Afrikaanse wijze.

Na twee artiesten die harten breken, werd het hoog tijd voor een wervelend dansfeest. Echter ook binnen de muziek en performance van Témé Tan hangt een zweem van weemoedigheid en melancholie. Verborgen achter opzwepende en aanstekelijke klanken van een zanger die op zijn eentje zorgt voor een dansfeest op Afrikaanse wijze, zoals we niet elke dag tegen komen. Ook al had hij het, vooral in het begin, wat moeilijk om de handen op elkaar te krijgen. Op opzwepende songs als Améthys, Menteur, Champion is het gewoon onmogelijk stil te blijven staan. Ook was er plaats voor een gloednieuwe song, en kon de samenwerking met Le Motel Le Ciel ook niet in de set ontbreken.

Bovendien is Témé Tan een uitzonderlijk getalenteerde entertainer. Die door zijn zonnige, positieve uitstraling op dat podium gaandeweg iedereen uit zijn hand doet eten, en ervoor zorgt dat het dak van Orangerie er compleet afgaat. En net dit maakt een artiest als Témé Tan zo bijzonder. Hij blijft zich vastbijten op zijn publiek tot niemand in de zaal meer stil staat. Waardoor een wervelend dansfeest, op Afrikaanse wijze ontstaat. Waarop stil staan onmogelijk is. Bovendien weet hij eveneens de gevoelige snaar te raken, door zijn songs te drenken in pure melancholie. Waardoor weer eens harten worden gebroken, en gevoelige snaren geraakt. Na deze drie zonovergoten concerten binnen intieme en opzwepende atmosferen, kon de regen buiten ons niet meer deren. Want deze drie artiesten toverden letterlijk de zon in ons hart.

Setlist:

• Olivia
  • Coups de griffe