THEO LAWRENCE & THE HEARTS- Homemade Lemonade ( BMG)

Erik Vandamme    29 april 2018

Op vrijdag 27 april verschijnt het debuutalbum Homemade Lemonade van Theo Lawrence & The Hearts via BMG. De band rondom de jonge Fransman Theo Lawrence, die volgens we lezen in menig biografie opgroeide in een buitenwijk van Parijs, liet een heel sterke indruk achter op het befaamde Eurosonic in Groningen. Theo Lawrence & The Hearts speelt bovendien op zaterdag 16 juni op Pinkpop. De combinatie tussen aanstekelijkheid en toegankelijke 'pop' deuntjes, trekt ons compleet over de streep. Echter hoor je de invloeden van muziek waar hij in zijn jeugd heeft naar geluisterd, eveneens terugkomen. Waardoor een alternatief rock en pop rock publiek eveneens aan zijn trekken zal komen

Rock ’n roll, soul, blues en country je vindt het allemaal terug op songs als Heaven to me, Never let it go, Chew Me Up. Naast de verdovende riffs en drum salvo's, die bewijzen dat deze jonge band uit muzikanten van eenzaam hoog niveau bestaat, zijn we onder de indruk van de zeer krachtige stem van Theo zelf. Die op zo jonge leeftijd reeds over een stem beschikt die harten breekt, en snaren raakt. Meerdere malen geraken we dan ook in diepe ontroering door die bijzondere stem.

Theo Lawrence & The Hearts combineert op zijn debuut enorm veel muziekstijlen, en brengt nu reeds een tijdloos aanvoelende schijf uit. Die zowel de rock, pop als bijvoorbeeld country liefhebber over de streep zou moeten trekken. Elk van de songs op deze schijf blijft op één of andere wijze dan ook aan de ribben kleven, en geeft je een gelukzalig gevoel vanbinnen. Dat niet alleen het rock gehalte vrij hoog ligt, bewijst songs als Who Was I, waar duidelijk de gevoelige snaar wordt geraakt. Het bewijst dan ook nog maar eens de veelzijdigheid van Theo Lawrence & The Hearts. Nog meer kippenvelmomenten en krop in de keel krijgen we voorgeschoteld op Schangai Lady. Afsluiter Count me in Tomorrow verdooft je compleet en laat je in tranen achter.

Theo Lawrence haalt zijn invloeden uit artiesten die hij bewonderde en beluisterde in zijn jeugd. Johnny Cash en BB king horen we de revue passeren. Theo liet zich, zo lezen we in menig biografie, eveneens beïnvloeden door bijvoorbeeld Bo Didley. Nu, al die invloeden van uitzonderlijke grootheden binnen de muziekwereld, het heeft zijn vruchten afgeworpen. Theo Lawrence is een artiest die voornoemde legendarische artiesten doet herrijzen uit de doden. Om het zo uit te drukken. Met zijn stem en uistraling verlegt hij grenzen die we niet elke dag tegenkomen. Gerugsteund door al even uitmuntende muzikanten. Want zonder die inbreng staat de man te preken in de woestijn. Op basis van dit sprankelende debuut, voorspellen we Theo Lawrence & The Hearts dan ook een meer dan gouden toekomst. Binnen een groot pallet aan muziekstijlen. Van harten breken, tot dampende rock feestjes doen ontstaan. Deze band kan het allemaal aan.

1. Heaven to me
  2. Never Let it go
  3. Chew me up