Mother Bass – Mother Bass (Freya Records)

Erik Vandamme    22 april 2018

Als paddenstoelen schieten ze uit de grond. Bands die grasduinen doorheen het hardrock verleden. Met een typisch hardrock geluid in de voetsporen van bands als Led Zeppelin, King Crimson, Soundgarden en Stone Temple Pilots, vinden we een gloednieuwe Nederlandse band Mother bass. Met het titelloze album Mother Bass, op de markt gekomen via Freya Records, bewijst Mother Bass dat die tijden van toen doen heropleven, niet per se moet resulteren in een flauw afkooksel daarvan. Integendeel zelfs.

De grunge invloeden komen al boven drijven bij Five Fifteen. Naast het kenmerkende geluid uit die hoogtijden, is het de opvallende tenor stem van Daan Decker - ruw, gepolijst maar vooral kan de man veel toonaarden aan - dat ons telkens een leuke adrenalinestoot geeft, waardoor we compleet overslag gaan. Gerugsteund door de loepzuivere gitaarpartijen van Friso Woudstra, die daardoor een meer hardrock touch geeft aan het geheel. De inbreng van Roel van Herp en Roy Veltien op respectievelijk bas en drums, zorgt voor de extra kers op de taart.

En dan zijn we vertrokken voor een heel gevarieerde trip over rock paden, in een al even brede omkadering. Want inderdaad blijft het niet bij Grunge invloeden. De jaren '70 invloeden, van vooral toch Led Zeppelin, komen voortdurend bovendrijven. Maar ook een portie Blues rock passeert de revue. Ook dat is weer de verdienste van een instrumentale aankleding en die verdomd bijzondere stem van Dekker die je verschillende keren koude rillingen bezorgt.

Die typische Blues tot rock invloeden merken we bijvoorbeeld bij songs als Grand old town en Sceneries. Overduidelijk refererend naar die jaren '70, maar met beide voeten in 2018. Want laat één ding duidelijk zijn, ondanks de overduidelijke invloeden uit dat verre tot iets minder ver verleden, is het vrij duidelijk dat Mother Bass geen band is die zomaar die muziekstijl van toen kopieert. Nee, de band verlegt grenzen en vindt de muziekstijlen opnieuw uit. Bovendien bestaat Mother Bass uit muzikanten die op torenhoog niveau hun ding doen, waardoor ze niet moeten onderdoen voor de groten op aarde binnen de hardrock, grunge, blues rock en aanverwante genre. Bovendien is er die bijzonder aanstekelijke stem van Dekker die je telkens die ultieme adrenalinestoot bezorgt. Waardoor het dan weer lijkt of die jaren '70 of '90 nu pas begonnen zijn. Mother Bass brengt een indrukwekkend debuut uit dat de old school hardrock liefhebbers over de streep zou moeten trekken, maar ook liefhebbers van hedendaagse rock, extreme metal en aanverwante zouden prompt overslag moeten gaan voor dit uitzonderlijke meesterwerk.

tracklist:

1. Five Fifteen
  2. silver Spoon