Our Common Sense - Mankind's worst to know

Erik Vandamme    21 april 2018

Onder invloed van Prong, Truckfighters, Orange Gobline tot Steak Number Eight richten de gebroeders Baetslé samen met een goede vriend medio 2014 de post/stoner metal band Our Common Sense op. In eerste instantie als instrumentale band. Bijna drie jaar later, en na passage van verschillende muzikanten, vonden Jelle, Seppe en Glenn hun tweede gitarist Stijn, die het Stoner genre implementeerde binnen de heavy metal sound van Our Common Sense. Pas in 2017 vervoegde Thomas de band, en werd Our Common Sense getransformeerd naar een volledige line-up met toevoeging van zijn veelzijdige stem, die bovendien perfect past binnen het concept. In deze line-up lanceerde de band eind maart 2018 een eerste EP. Mankind's Worst To Know is geen typische post/stoner metal EP. We horen ook invloeden van post-hardcore. En daar houdt het zelfs niet mee op.

Dat hier allemaal heel goed is over nagedacht, merken we bij die eerste song Medusa. Het combineren van aangrijpende riffs, verdovende drumsalvo's en een vocale aankleding die varieert tussen clean en ruwe aanpak, zorgt ervoor dat je als aanhoorder bij het nekvel wordt gegrepen, en naar alle kanten van de kamer wordt doorverwezen. De band biedt dus vooral een bonte variatie van geuren en kleuren aan, waardoor je dan ook van begin tot pril einde van deze EP  geboeid blijft luisteren en genieten van deze klasse schijf. Die instrumentale perfectie, gecombineerd met vocalen die kippenvel tot adrenalinestoten bezorgen, komen we ook tegen op daarop volgende songs Inhale, Take the shot. Meer nog het is de rode draad doorheen de gehele plaat geworden.

Our Common Sense steekt zijn invloeden niet onder stoelen of banken. Echter is het net dat combineren van verschillende smaken van elk van de bandleden, dat zorgt voor een soort magie die we niet elke dag tegen komen. Het is dus niet zozeer één aspect, of één inbreng dat boven de ander uitsteekt. Het is net het samensmelten van uitzonderlijk getalenteerde muzikanten en een vocalist die met zijn stem snaren raakt wat ons het meest over de streep trekt. Luister maar naar de hartverscheurende gitaar partijen op ... Exhale. Waarbij de drummer van dienst zijn drumvellen met zoveel vuurkracht bewerkt, dat je met verstomming wordt geslagen. Waarna de stem van Thomas je uiteindelijk compleet murw slaat. Als extra kers op de taart die ervoor zorgt dat je uiteindelijk totaal verweest, achterblijft in een hoek van de kamer.

Dat is allemaal wel al eens voorgedaan, het is niet zo dat Our Common Sense nieuwe muziekstijlen uitvindt of zo. Maar in het voetspoor van hun grote voorbeelden, en van de doorsnee post hardcore, stoner en post metal grootheden op aarde kunnen we stellen dat met Our Common Sense een nieuwe parel van een band is opgestaan, die binnen die muziekstijl zeker potten kan en zal breken. Met deze EP zet de band alvast zijn beste beentje voor, en bewijst dat jarenlang werken, waarbij iedereen dezelfde richting uitkijkt ondanks de uiteenlopende smaken en muzikale invloeden kan zorgen voor een meesterwerk van uitzonderlijke hoogstaand niveau, dat we dus niet elke dag tegen komen. We zien al uit naar meer van dat, in de nabije of verre toekomst. Een toekomst die er, op basis van dit pareltje van een EP,  trouwens heel rooskleurig uitziet.

1. Medusa 04:20
  2. Inhale 05:30
  3. Take The Shot 03:50