Vicious Nature - VII

Erik Vandamme    13 april 2018

Vicious Nature kunnen we zonder meer een super groep noemen binnen het heavy metal en NWOBHM gebeuren. Zeg nu zelf: Andy Southwell – Gitaar (ex Marshall Law) Mark Culley – Bas (ex Cerebral Fix, Drown), Andy Pyke – Vocals (ex Marshall Law), Jon “JB” Brown – Drums (ex Cloven Hoof). Dat is toch geen klein bier? De band ontstond in 2012 en bracht ondertussen enkele opmerkelijke EP's op de markt. Maar heeft vooral live zijn stempel gedrukt op de nieuwe lichting van NWOBHM. Dat merkten we onlangs nog toen de band kwam aantreden op Tribute to Wizz. En daar een set afwerkten boordevol mokerslagen, emoties en adrenalinestoten bij de vleet.

Laat dit laatste ook de rode draad doorheen deze EP zijn. Vanaf de korte en wellicht beetje overbodige intro grijpt Vicious Nature je letterlijk bij het nekvel en laat niet meer los tot je compleet murw bent geslagen. Razendsnelle gitaar riffs en knetterende harde salvo's als kanonskogels. En een vocale aankleding die rauw en clean klinkt. De man kan enorm veel toonaarden aan. Het is de rode draad doorheen Rise Up. Maar ook doorheen de complete EP.

Want ook die daadkrachtige, energieke aanpak merken we op bij volgende songs als When The Devil Calls - zo een song die je na één luisterbeurt al zit mee te brullen. Kleppers als Psychotic, de afsluiter The Silence That Kills en de live song System of Disorder zet eerder vernoemde stellingen nog wat meer in de verf. Het leuke aan een band als Vicious Nature is dat de heren een spontaniteit uitstralen, alsof ze pas een paar jaar op de bühne staan. Het siert hen! Bewust het jezelf niet gemakkelijk maken door een routineklus af te werken, daarvoor kunnen we alleen maar waardering opbrengen.

Net zoals Vicious Nature ons ook live compleet wegblies, slaagt deze band erin een knappe EP naar voor te brengen, die het beste van heavy metal en NWOBHM samensmelt tot een magisch geheel. Zonder meer is het de samenwerking tussen getalenteerde en legendarische muzikanten, die nog steeds tovenaars zijn met hun instrumenten. Met een frontman zanger die niet alleen over een stembereik beschikt waardoor geluidsmuren worden afgebroken. De hoge dosis charisma waarmee de band ons live over de streep trok, horen en voelen we ook op deze EP terugkomen. Seven is een bijzonder aanstekelijke, vuurkrachtige tot energieke EP geworden die van begin tot einde aan de ribben blijft kleven, en je niet meer los laat. Ook niet na vier of vijf luisterbeurten. Headbangen, de songs meebrullen met luide stem, en een potje luchtgitaar spelen zij de gevolgen van de mokerslagen die Vicious Nature ons met dit bijzonder meesterwerk aanbiedt. Het smaakt zelfs naar meer.

1. The Calm Before the Storm
  2. Rise Up
  3. Devil Calls