Metroland - Men in A Frame (Alfa Matrix)

Erik Vandamme    15 april 2018

Metroland is een heel interessant concept rond Passenger S & Passenger A. Metroland brengt experimentele elektronische muziek, sterk beïnvloed door o.a. Kraftwerk en Komputer (Mute Records). De band timmert al sinds 2012 aan de weg. Op 20 april brengt Metroland een gloednieuwe schijf uit ''Men in Frame'' via Alfa Matrix. Maar er is meer. Op 24 maart werd dit concept voorgesteld onder de noemer ''Pictures to Listen to''. Daar werden de foto's voorgesteld. Van vijf beroepsfotografen. De aanwezigen kregen oortjes om letterlijk naar de foto's te luisteren, wat dan weer zorgde voor een visuele totaalbeleving. We namen deze bijzondere schijf onder de loep, met de beelden in ons achterhoofd. Waardoor in ons hoofd eveneens een filmisch aanvoelende totaalbeleving ontstaat. We raden aan om uw fantasie de vrije loop te laten bij het beluisteren van de schijf, bij voorkeur met de ogen gesloten en het verstand op 'ver verwijderd van de realiteit'.

Vanaf het begin hoor je duidelijk de sound van grootheden als Kraftwerk terugkeren. Zoals op songs als B-Old, Shades of Pale en Proiezione bijvoorbeeld. Maar Metroland beschikt vooral over een eigen smoel, zoveel is duidelijk. De band laat zich dan ook niet in een hokje duwen, ondanks die duidelijke invloeden dus. Meermaals horen we eveneens knipogen naar EBM verschijnen, of slaat Metroland aan het experimenteren. Zoals bij La Macchia D'acqua het geval is. Waardoor we heel bewust op het verkeerde spoor worden gezet, zoals het hoort om de aandacht scherp te houden.

De medewerkende artiesten aan dit heel bijzonder project hebben binnen dat typische, eerder donkere, elektronische muziek gebeuren reeds hun sporen verdiend. Binnen Metroland hoor je dan ook meerder invloeden uit hun verleden terug. De ervaring zorgt voor een heel bijzondere schijf, boordevol klanken die zullen zorgen voor wervelende dansfeestjes. Net zoals bij Kraftwerk, is het belangrijkste dat je daar de beelden zelf maar moet bij aanvullen. Want, zoals we aangaven. Metroland stelt een heel filmische schijf voor, die dus vooral hele bijzondere beelden bij ons oproept. Zoals Kraftwerk dat in hun gouden jaren ook deed, en eigenlijk nog steeds doet.

Metroland brengt met Men In A Frame een leuke dansschijf uit, waarbij je best de visuele effecten erbij denkt. Want het is dus een heel filmische plaat geworden. Maar bovendien is de schijf een hele verrijking, binnen dat landschap waar alles schijnbaar al is voorgedaan is dat een bijzonder sterke prestatie. Metroland tast voortdurend zijn grenzen af, met een knipoog naar verleden en het oog en oor naar de toekomst gericht. De toekomst van muziek zit in het aanbieden van concerten bekijken in 3D. En dat is wat de band met deze plaat eigenlijk ook wil bereiken. Beeld en klank verbinden tot een magisch geheel. Zelfs zonder het echt te zien maar alleen te kunnen beluistern, is Men in A frame  dus een heel visuele plaat geworden. Die niet alleen het gehoor streelt, maar waarbij we ook de ogen de kost geven. Door de kleurrijke beelden die we ons voor de geest halen. Welke? Dat moet de luisteraar dus zelf maar invullen. Laat uw fantasie, zoals we aangaven in het begin van deze recensie, dus vooral de vrije loop zouden we zeggen. Het loont de moeite.

1. Concrete Witness (6:46)
  2. B-Old (3:48)
  3. Shades of Pale (4:54)