Estate - Mirrorland (Mighty Music)

Erik Vandamme    14 april 2018

De Russische Progressieve Power Metal band Estate zag het levenslicht in 2012. In eigen land bouwde de band een ijzersterke reputatie uit binnen het Power Metal gebeuren. Echter is hen in dat hokje duwen, de band tekort doen. Dat blijkt uit hun nieuwste schijf Mirrorland, die op 20 april in de rekken ligt. De band haalt zijn invloeden uit alle hoeken en kanten van heavy metal tot Folk metal. Waardoor we een heel gevarieerde plaat voorgeschoteld krijgen, die eveneens alle kanten uitgaat.

Hoewel de duisternis om de hoek loert, is Mirrorland eerder een heel kleurrijke plaat geworden. Dat bewijst de eerste track Mirrorland reeds. Een song die zoveel muziekstijlen verenigd, dat een groot publiek aan metal liefhebbers, van eveneens alle kleuren en smaken, over de streep zou moeten worden getrokken. Een lijn die verder wordt doorgetrokken met The Ghoul, Stolen Heart, Winter Kingdom. Uiteraard loeren typische elementen uit sage en legendes voortdurend om de hoek, wat dan weer de Folk elementen versterkt binnen de schijf. Estate steekt daar zoveel power en vuurkracht in, zowel vocaal als instrumentaal, dat die sage en legendes tot leven komen als we de ogen sluiten.

Estate bestaat vooral uit verdomd strak spelende muzikanten. De riffs en drumsalvo's die ons om de oren vliegen laten ons vaak verweest achter. Het stembereik van Iliand Ferrozo is bovendien enorm uiteenlopend. De ene keer lijkt hij eerder je hart te zalven, om later over te gaan tot een dreigende ondertoon. uiteindelijk schreeuwt hij al zijn frustratie en pijn uit. Om te eindigen in een emotionele climax die je met verstomming slaat. Best indrukwekkend dus die stem van Illiand, die een meerwaarde vormt binnen de voor de rest instrumentaal eveneens voortreffelijk geheel. Song na song is dit dan ook één van de meest opvallende pluspunten aan de schijf en band.

Zijn er minpunten? Alles gaat eigenlijk een beetje diezelfde epische lijn uit. Zoals dat bij Power Metal vaak gebeurt. Wie zich echter laat meedrijven in het verhaal dat wordt vertelt, zal daar echter niet om malen. Net door zoveel gevarieerde metal stijlen naar voor te brengen, is dat een euvel dat ook we vrij vlug vergeten. Estate brengt gewoon een fijne heavy Power Metal schijf uit. Boordevol gedoodverfde Folk elementen, en gebracht door muzikanten en vooral een vocalist die klanken en vocalen uit hun instrument te voorschijn toveren die je prompt zullen doen meereizen doorheen de wereld van koningrijken, sage en legendes die de Russische band je voortdurend aanbiedt.

1. Mirrorland
  2. The Ghoul
  3. Stolen Heart