Behemoth - Messe Noire (Nuclear Blast)

Filip Vanhoof    31 maart 2018

We kennen allemaal Nergal via het door Vlamingen en masse bekeken programma The Voice Of Poland, waar hij in de jury zetelt. Niet? Dan moet het de black metal band Behemoth zijn. Deze Polen wisten zichzelf snel op de radar van fans over gans de wereld te plaatsen. Een hardnekkige ziekte weerhield Nergal er niet van om zijn satanische gedachtengoed op te bergen. Integendeel, The Satanist was een brilliante come back voor hem. Een plaat die van begin tot einde pure wilskracht en absolute duisternis uitstraalt. Op 13 april komt de live cd Messe Noire uit. Ook via LP, DVD etc., maar we beschikken enkel over de live cd voor deze review.

Ze hebben zeer intensief getourd en de ganse cd The Satanist werd telkens integraal gespeeld. Zo ook op Graspop 2016 waar Snoozecontrol aanwezig was en zag hoe overtuigend die live-set overkomt als je 't voor de eerste keer mag beleven. Zéker als je niet weet dat de aankleding en het show-element op dusdanige manier aanwezig zou zijn.

Want van begin tot einde kan je bij die live-ervaring spreken van een speciaal moment. Gehuld in een duivelse outfit worden de bandleden speciefiek geplaatst om het als een zo demonisch mogelijk ritueel te laten optekenen. En het mist het juiste effect niet. Naast de net niet overdreven portie show is het zeker muzikaal technisch een hoogstandje. Prima geluid, gebruik van samples, donkere tussenstukken, ..

En dat beleef je dan ook op Messe Noire. Je hoort het publiek die avond in Warchau (2016) op de rustige momenten maar ze zijn niet ver naar voren geschoven in de mix zodat het niet over aanwezig is. Je hoort de samples weergalmen in de zaal.  Nergal herkent ook dat een live plaat toch dat beetje extra mag hebben en past zijn vocalen nu en dan aan, met soms grappige uithalen. Misschien is het ook wel moeilijk genoeg om de typische grunts constant te brengen en spaart hij zijn stem op die manier wat beter. Hoe dan ook, het pakt prima uit. Het brutale geweld is vooral duidelijk in nummers als "The Satanist", "Ben Sahar" en het gewéldige "O Father, O Satan, O Sun".

Het nadeel van opnames in het thuisland is dat de opzwepende taal tussen de songs door in het Pools worden gebracht. Begrijpelijk, maar jammer voor fans uit andere landen. Maar het werkt wel, je kan je wel inbeelden wat er geroepen wordt.

De DVD belooft uiteraard wat meer impact te hebben, want op een live cd krijg je dat niet te zien. Toch is de live cd op zichzelf prima voer, en kan het zich moeiteloos naast machtige live platen zoals die van bv. Hypocrisy ("10 Years Of Chaos And Confusion") plaatsen. Ook bij die Zweden klonken de nummers nog wat krachtiger (luister maar is naar "Apocalypse" en vergelijk het met de versie op The Fourth Dimension)

Onze raad is dan ook simpel: haal het totaalpakket in huis. Te koop via Nuclear Blast vanaf 13 april. Hier volgt alvast een voorsmaakje.

TRACKLIST - CD

Live Satanist (Warsaw 2016):

01. Blow Your Trumpets Gabriel
02. Furor Divinus
03. Messe Noire
04. Ora Pro Nobis Lucifer
05. Amen
06. The Satanist
07. Ben Sahar
08. In The Absence Ov Light
09. O Father O Satan O Sun!

En als bonus (in deze review uiteraard), een fragment van de Poolse TV over zijn aanwezigheid in The Voice Of Poland waar ze zelfs een nonnetje om een reactie vragen (meer filmpjes zijn in het Pools te vinden op Youtube).