Onmens - Doopgrond (Consouling /Lip Service)

Erik Vandamme    31 maart 2018

We citeren even de introductie op de vi.be pagina van Onmens: ''ONMENS brengt donkere, haast bestraffende industrial electronics ontsproten uit de zaden van de legendarische Belgische underground en new beat. Het tweetal vergaarde hierdoor de bijnaam Boccaccio Boys. Hun performance is hard en agressief, maar uiterst catchy." Vanaf de oprichting in 2013 werd al vrij duidelijk dat Onmens een duo is die weigert zich in een hokje te laten duwen. Waarvoor we alleen maar bewondering kunnen opbrengen. Via Consouling Agency/Lip Service komt een gloednieuwe schijf op de markt Doopgrond. Een plaat die deze stelling nog wat meer in de verf zet.

De band haalt zijn invloeden uit New Beat, Industrial tot EBM. De gehele mengelmoes van Elektronische dansmuziek die teruggrijpt uit die typische sounds uit de jaren '80, krijgen via songs als Blue Blood, Suckling en Dorpshond een injectie waardoor het lijkt alsof Onmens die New Beat tot EBM heeft heruitgevonden. Wat kan gezien als een meerwaarde aan deze schijf, en nog maar eens aangeeft hoe veelzijdig dit duo wel is. De heren slepen uiteraard enorm veel ervaring in de muziekwereld met zich mee, maar gaan op avontuur door het elektronische muziek landschap.

Luister maar naar lekker catchy en aanstekelijk werkende songs als Tame, Teeth of Ode. Waar donkere Industrial/EBM en typische New Beat zodanig worden vermengd. Dat hier een heel ruim publiek aan elektronische muziekliefhebbers kan worden aangesproken moge duidelijk zijn. Deze songs, en eigenlijk de volledige schijf, zal zorgen voor wervelende danspartijen en feestjes. Zonder de band of schijf tekort te doen, durven we Doopgrond een dansplaat te noemen voor liefhebbers van de eerder donkere en hardere Elektronische muziekstijlen. Fans, die echter houden van een eerder avontuurlijke aanpak.

Die eerder avontuurlijke aanpak zorgt er voor dat Doopgrond een heel bijzondere interessante dansplaat geworden is. Binnen de lijntjes kleuren is er bij Onmens ook anno 2018 nog steeds niet bij, gelukkig maar. Liever maken de heren het zichzelf moeilijk, dan zich in een keurslijf te laten duwen. En bieden een dansbare, grensverleggende schijf aan. Waarbij de grenzen van typische New Beat, Industrial tot EBM tot het oneindige worden afgetast. Om de luisteraar een kleurrijk pallet aan te bieden, telkens binnen een eerder donkere omkadering. Ook daarvoor kunnen we enkel en alleen maar waardering opbrengen.

1. Blue Blood
  2. Suckling
  3. Dorpshond