The Courettes - We Are The Courettes (Sounds of Subterrania)

Erik Vandamme    27 maart 2018

Laten we deze recensie beginnen met dit ene advies. Ga het bij het duo The Courettes vooral niet te ver gaan zoeken. De band brengt rock-'n-roll , met streepjes Blues tot aanverwante, binnen een eenvoudige tot vooral heel aanstekelijke aankleding. Waarbij terug wordt gegrepen naar die typische rock uit de jaren '70, echter met beide voeten in het heden. We Are The courettes komt op 30 maart op de markt. We gaven de plaat enkele luisterbeurten, en voelden tintelingen door onze benen drijven die ons aanzetten tot stevig uit de bol gaan.

De vrij korte songs razen in een snel tempo over de hoofden heen. Niet dat er geluidsmuren worden afgebroken, of een chaos ontstaat. Eerder is het die voornoemde aanstekelijkheid gecombineerd met een potje lekker old school rock muziek dat ons over de streep trekt. The Courettes spelen trouwens elke song op een zodanig spontane wijze, alsof ze gewoon 'live' zijn uitgebracht. Zonder bewerking in één of andere studio. En ook dat kan gezien worden als een extra pluspunt. Want hoe puurder kan rock-'n-roll anders klinken?

Vanaf de eerste song Hoodoo Hop , Time it Ticking tot opvolgers Nobody But You en The Way You Walk. Je voelt telkens letterlijk het enthousiasme uit de boxen loeien. The Courettes tappen bovendien oude wijn, uit nieuwe vaten waardoor ze totaal niet gedateerd klinken. Integendeel zelfs. Dit duo is trouwens zo goed op elkaar ingespeeld, dat ze vocaal als instrumentaal elkaar blindelings vinden. Wat dan weer een meerwaarde is binnen het geheel. The Courettes vinden geen nieuwe muziekstijl uit, in zoverre dat nog kan in deze tijden. Ze steekt lekker old school hard rock en aanverwant in een jong en fleurig kleedje, waardoor het lijkt alsof die tijden opnieuw zijn begonnen. Ook dat is al voorgedaan, maar daarvoor moet je wel heel sterk in de schoenen staan.

Is er dan geen minpunt te melden over deze schijf? Niet direct. Of het moet de zoveelste revival van typische rock uit de jaren '70 zijn. Maar ook daar past dit duo een mouw aan. Bij elke songs opnieuw voelen we een adrenalinestoot ontstaan, en blijkt The Courettes ook graag buiten de lijntjes te kleuren. Het is dus niet zo dat de band er zich gemakkelijk vanaf maakt. Experimenteren is misschien een overdreven bewoording, maar in elk geval voegt The Courettes aan de muziekstijl van toen een duidelijk knipoog naar het heden toe.

We Are the Courettes is een aanstekelijke, catchy en lekker energieke rock schijf geworden. Waarvoor elk beetje liefhebber van typische rock muziek uit die gouden jaren over de streep zou moeten worden getrokken. De band verstaat de kunst om daar een eerder hedendaagse draai aan te geven, waardoor ze niet gedateerd gaan beginnen klinken. Wat op zich een extra pluspunt kan genoemd worden. Dit duo straalt vooral een heel jeugdig enthousiasme uit dat zijn uitwerking heeft op de dansspieren. Hierop stil staan is onmogelijk. Met deze energieke aanpak, kan zonder enig moeite gelijk welk festival weide of concertzaal in rep en roer gezet worden. Een extra kers op de taart, waardoor we enkel kunnen aanraden de band de nodige kansen te geven. Op die voorwaarde, ga het zeker niet te ver gaan zoeken. De schoonheid van deze band, ligt hem namelijk in de eenvoudige aanpak waardoor daken er zeker zullen afgaan.

1. Hoodoo Hop
  2. Time Is Ticking
  3. Come Inside