Stikstof - Ancienne Belgique

Florian Cassier    23 maart 2018

Hun nieuwe plaat is al enkele weken uit. Toch is Overlast pas echt de wereld ingestuurd deze woensdag, toen STIKSTOF hun Brusselse thuisbasis deed barsten. Geen betere locatie dan de Ancienne Belgique in het hartje van de stad. Zwangere Guy klonk bijna profetisch toen hij vorig jaar beweerde dat 2018 het jaar van STIKSTOF zou worden.

De Stadsdichters van onze hoofdstad begonnen met 2010. Het eerste nummer van hun nieuwe plaat en het jaar dat Zwangere Guy (a.k.a. Omar G), Astro en Jazz elkaar leerden kennen. STIKSTOF komt vanuit de basis, de buitenwijken van Brussel. Zij weten hoe het er reilt en zeilt. Hun teksten verwoorden het echte leven met een harde eerlijkheid. Dat is het fundament dat doorheen al hun werk gegoten zit. Zo ook bij het nummer Gele Blokken. Het publiek lustte er wel wat van. Hoofden gingen gezapig op en neer. Zij kwamen ons de waarheid verkopen.

Beste nummer op hun nieuwe album is misschien wel Overlast. Het nummer is een aanklacht aan de samenleving. Een middelvinger zoals er wel zoveel de lucht in gingen die avond. De wijk is ziek, maar de dokter komt hier niet meer langs. De pijn zit diep, hier krijgt men nooit een tweede kans. Dus gij hebt kritiek op een stad waar men zelf niet hangt!” Zwangere Guy’s spervuur aan boze woorden waren doorspekt met een zekere wanhoop. Het was hem menens.

1000 milligram lieten ze voorafgaan door beelden van de rellen van eind vorig jaar. Zelfs hier slaagden ze erin om er een bepaalde melancholische schoonheid in te verwerken. Toen we opeens ook West-Vlaams uit de boxen hoorden, beseften we dat Brihang voor de gelegenheid niet kon ontbreken op dit feestje. Hij kwam energiek het podium en het publiek ging uit zijn dak.

Ze waren ook hun vorige repertoire niet vergeten. Nummers als Ja Dan en Rein kwamen aan bod. We zullen vooral blij zijn als de winkel hun nieuwe plaat zal hebben liggen. Maar hun echte eerbetoon kwam met Brussel Bruisend. Onze hoofdstad werd verenigd, de Brusselse vlag wapperde over de zaal. Het is STIKSTOF die onze nationale, Nederlandstalige hiphop terug zuurstof geeft en doet ademen.

Afsluiten deden ze met de cultklassieker Dobberman en een encore bestaande uit single Frontal en Alambetant, het laatste nummer van hun nieuwe album. Zo was de cirkel rond en de revolutie weer een stapje dichterbij.