Soul Dissolution - Stardust (Black Lion Records)

Erik Vandamme    25 maart 2018

De Belgische Black Metal band Soul Dissolution is ontstaan als een zijproject van twee leden van L'Hiver en Deuil. De band ontstond in 2012, bracht datzelfde jaar een demo uit, en presenteert ondertussen ook een meer dan gesmaakte debuutplaat, getiteld Pale Distant Light. Via Black Lion Records stelt Soul Dissolution nu hun nieuwste schijf voor. Stardust bewijst dat het Black Metal gebeuren in ons land kan gezien worden als van de meest hoogstaande soort, binnen die scene.

De band brengt het soort atmosferische Black Metal dat we ook terugvinden bij bands als Katatonia tot Alcest. En daar kan nooit iets mis mee zijn. Na een korte intro zijn we vertrokken voor een verschroeiende trip, boordevol griezelige duistere walmen. Circle of Torment is een langgerekte song, geschoeid op die typische atmosferische black metal die door merg en been gaat.

De schijf staat boordevol songs omgeven door verdovende soundscapes, riffs die eerder recht doorheen je hart boren. En een ijzingwekkende vocale aankleding, die je koude rillingen zal bezorgen. Nee, niets nieuw onder de zon. Ooit wel al eens voorgedaan. Maar kwalitatief zodanig hoogstaand, dat ons black metal hart van begin tot einde sneller begint te slaan. De intensieve manier waarop Soul Dissolution erin slaagt je in een diepe, bij voorkeur, trance , te brengen van begin tot einde. Zorgt ervoor dat we, diep onder de indruk van zoveel duister genot ,verweest in de hoek achterblijven.

Dat de band niets nieuws toevoegt aan wat we al wisten uit hun debuut blijkt een euvel te zijn, dat we vrij snel zijn vergeten als we ijzingwekkende songs als Stardust , The last Farewell, Far above the boiling Sea of Life door de strot geramd krijgen. Telkens kleppers van circa acht minuten en meer. Recht doorheen je hart borende als een vlijmscherp zwaard. De grote sterkte van Soul Dissolution is bovendien het daarbovenop aanbieden van enorm veel tempowisselingen. Gaande van eerder subtiel en zelfs binnen intieme sferen, je kippenvel bezorgen. Waarna vlijmscherpe, oorverdovende uithalen als geroffel van donder en bliksem aanvoelen als het inslaan van de hersenpan. De best lange songs voelen daardoor aan als enkele seconden. Net door dat gevarieerde aanbod blijf je aandacht luisteren, genieten en laat je je gewillig meedrijven naar de donkere oorden die de band je aanbiedt.

Puur instrumentaal bekeken merken we bovendien niet alleen Black Metal, maar ook post metal tot post rock ingrediënten op, waardoor een nog ruimer publiek kan aangesproken worden. Soul Dissolution verlegt dus ook een grens binnen de typische Black metal, die we niet elke dag tegen komen. Meermaals valt die heel goed in het gehoor liggende, melodieuze aanpak ons bovendien ook op. Nee, daar is geen speld tussen te krijgen. Dit is het soort Black Metal waarbij een heel ruim publiek aan liefhebbers van bij voorkeur donkere instrumentale muziek, met een vocale inbreng die komt uit de diepste grafkelders.  Dus ook de doorsnee post metal fan zou hiervoor moeten kunnen vallen. Wij waren alvast onder de indruk van deze atmosferische black metal plaat die de meest donkere gedachten in ons hart weer eens naar boven bracht, binnen lange songs die recht doorheen dat zelfde hart blijven klieven als een botte bijl. Tot je compleet murw bent geslagen.

1. Vision 01:25
  2. Circle of Torment 09:38
  3. Stardust 07:44