Kunde - From Roots to Fruits (Mellow Mind)

Erik Vandamme    22 maart 2018

De muziekstijl Hip Hop is aan een ware opmars bezig. In ons land ondermeer door een scene in Brussel die meer dan springlevend is. Tegenwoordig kom je ook veel Hip Hop artiesten tegen die zich niet meer vastpinnen op puur en alleen songs rappen. stromingen naar Funk, Wereldmuziek tot zelfs psychedelische muziek. We komen het allemaal tegen in de 'hip hop' anno 2018. Ook in andere steden zoals Gent bloeit er iets binnen die Hip Hop en aanverwante scene. Neem nu de veelzijdige artiest Kunde , (Joram Kunde Boumkwo), die op 22 maart zijn debuut EP From Roots to Fruit op de markt brengt. Een EP waarop Kunde grasduint doorheen verschillende aanstekelijke tot heel dansbare muziekstijlen. Van Funk naar Hip Hop over Soul met zelfs een sausje Jazz invloeden tot Psychedelische muziek. We krijgen het allemaal voorgeschoteld. Maar vooral brengt Kunde een heel warme EP uit, waarbij de zon door de donkere wolken komt schijnen. Maar bovendien ook, eerder subtiel, een verhaal wordt verteld.

Die aanstekelijkheid die op de dansspieren werkt, komt je al tegemoet bij die eerste song Mellow Mind, niet toevallig ook het label dat deze EP mede op de markt brengt. Gevolgd door Brotha's Gotta Eat (feat. O.P.W.). Een fijne song die een al even hypnotiserende tot verdovende invloed heeft op hersens en hart. Kunde brengt vooral een heel Funky tot soulvol aanvoelende EP uit, waarop de grenzen van vele muziekstijlen verschillende keren worden afgetast. Bovendien merken we doorheen elk van die songs een psychedelische tongval.

Bovendien, de ontspannen manier waarop Kunde zijn stem en muziek naar voor brengt doet aanvoelen alsof dit geen debuut is, maar deze artiest al twintig of meer jaren op zijn teller heeft staan. Hij straalt zodanig veel natuurlijk charisma uit op deze schijf. Dat we enkel tegenkomen bij artiesten die reeds heel veel water hebben doorzwommen. Een heel sterke prestatie voor een ''beginnende artiest''. Dit is ook de rode draad doorheen de volgende songs zoals het kort eJibba skit, De song Why?, eerder uitgebracht op video/single. En afsluiter Vibin. Kunde is vooral een heel veelzijdige en kleurrijke artiest die Hip Hop grenzen aftast en bovendien dus ook grenzen durft te verleggen naar veel andere muziekstijlen. Dat kunnen we niet genoeg herhalen

Als een EP een soort visitekaartje is van een artiest om zich te tonen naar een ruim publiek, dan toont Kunde aan dat het rap/Hip Hop genre vele kanten uitkan, als je durft buiten die lijntjes te kleuren. Kunde gaat op deze EP de uitdaging aan, en slaagt er door een avontuurlijke en gevarieerde aanpak in ons vanaf begin tot einde van deze schijf te bekoren, en een warme gloed over ons hart te doen neerdalen. Want bovenal is dit een heel warmhartige Hip Hop schijf geworden, die je doet dansen maar ook uiteenlopende emoties naar boven brengt. Binnen een trip van circa 22 minuten Funky aanvoelende Hip Hop /Soul muziek, die lekker aan de ribben blijft kleven, bewijst Kunde heel veel in zijn mars te hebben. We zien er dan ook naar uit deze artiest eens live te zien, eens op het podium zullen de songs zorgen voor een wervelend dansfeest. Waarbij niet zozeer hard klanken je doof zullen maken, maar zwevende soundscapes je hart beroeren en doen zweven over de dansvloer tot de vroege uurtjes.

From Roots To Fruits wordt op 22 maart voorgesteld in Bar Wilson te Gent  en ook dit is een aanrader.

1. Mellow Mind 03:07
  2. Brotha's Gotta Eat (Feat. O.P.W.) 03:31